Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Karax_
MEDLEM

Några frågor inför avslut av enskild firma

Hej!

 

Jag ska precis avsluta min enskilda firma och har några frågor som jag hoppas kunna få hjälp med. Jag har nästan inte haft någon aktivitet alls i företaget det här året och har därför dröjt med att skaffa en ny Visma-licens för 2022 ända tills nu. Tidigare har jag använt Visma Enskild Firma, men eftersom jag knappt har några affärshändelser att bokföra för året, så blev jag rekommenderad att byta till eEkonomi istället och skaffa en 3 månaders abonnemang för ett lägre belopp än 1 år med Enskild Firma. 


Jag har lyckats exportera företagsuppgifter och 2021 års bokföring från Enskild Firma till eEkonomi och försöker nu sätta mig in i hur programmet funkar. I Visma Enskild Firma behöver man ju inte ha koll på Debet och Kredit samt olika bokföringskonton, så det är en del som är nytt för mig nu i eEkonomi. Tidigare har jag använt mig av kontot Girokonto (1941) för in- och utbetalningar och valt kategorin Övriga Utgifter (6991) när jag köpt olika varor av lägre värde.


Vore jättetacksam om jag kunde få lite tips kring de 4 st affärshändelser jag nu ska bokföra:

 

  1. Köp av en vara från ett annat EU-land för 4079 kr, där momsen blev 0 efter att jag angett mitt momsreg-nummer. Kan jag bokföra detta så här?
    • 1941 - Girokonto. Kredit: 4079 kr
    • 6991 - Övriga kostnader. Debet: 4079 kr
  2. Betalning av årspremie för en företagsförsäkring på 2575 kr. Ingen moms på detta köp. Funkar det så här?
    • 1941 - Girokonto. Kredit: 2575 kr
    • 6300 - Företagsförsäkringar och övriga riskkostnader (gruppkonto). Debet: 2575 kr
  3. Privat köp av min firmas utrustning. Jag har köpt loss utrustningen som tillhört enskilda firman privat, eftersom jag ska behålla den efter att jag avslutar företaget. Jag har gjort en banköverföring till företagskontot på 35 000 kr och skrivit ett kvitto för köpet. Här är jag osäker på vilket konto jag ska använda för Kredit. Min första tanke var följande, men det är säkert inte rätt?
    • 3044 - Momsfri försäljning. Kredit: 35000 kr
    • 1941 - Girokonto. Debet: 35000 kr
  4. Betalning av premie för Visma eEkonomi på 424 kr, varav 84,75 kr är moms. Här är jag osäker på kontot för Debet. Har försökt hitta ett konto för Inköp av tjänster inom Sverige med 25% moms, men kan bara hitta för köp från annat EU-land i kontolistan.
4 SVAR 4
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Karax_!

 

Jag vill bara meddela att vi har tagit emot din fråga och återkommer till dig under nästa vecka, så du inte tror att vi har glömt dig. 🙂

 

Önskar dig ett gott nytt år!

/Tinne

Hej @Tinne Lestrin!

 

Tack för svaret! Då avvaktar jag till nästa vecka.

 

Gott nytt år till dig med! 🙂

Hej!

 

Tack för dina frågor och god fortsättning.

 

1. Om det är ett inköp inom EU så skall man redovisa en så kallad fiktiv moms, så jag rekommenderar dig att använda ett 4XXX konto som är kopplat till rätt momskod för detta. Här kan du läsa om hur du bokför köp inom EU och vilka momskoder man skall använda. 

 

2. Ser rimligt ut baserat på din information

 

3. Det kan möjligtvis vara rätt, men tänk här på att det kan vara moms på detta. Bara för att du säljer till en privatperson (dig) så betyder det inte att det automatiskt är momsfritt. Här kan du läsa om hur man normalt sätt brukar hantera uttag av varor i enskild firma. Det finns också en bra beskrivning här hos Skatteverket kring detta. Om försäljningen är momsfri så funkar konto 3044, alternativt att du bokför det mot ett 34XX konto som visar att det är ett varuuttag. 

 

4. Du kan bokföra det tex mot konto 5420 programvaror som är för inköp av programvaror i Sverige. 

 

Hoppas detta hjälper dig vidare, återkom om du har fler funderingar. Ha det fint 🙂

 

Josefine

Hej Josefine!

 

Stort tack för svaret! Jag ska kolla igenom inom kort så att jag förstår allt. Återkommer om det dyker upp någon mer fundering 🙂