Inlägget som du söker har arkiverats. Visa relaterat innehåll nedan.
Funderar du på att göra ett eget uttag av pengar eller kanske ett eget uttag av varor? Häng med så förklarar vi reglerna och visar hur du bokför.
Ett eget uttag innebär att du tar ut pengar från ditt företag för att använda privat, detta minskar företagets eget kapital. Uttag av lön bokförs också som eget uttag eftersom en ägare i en enskild firma inte räknas som anställd. Mer information om vad eget uttag innebär finns i vår artikel Eget uttag -Vad är eget uttag och på Skatteverkets hemsida Lön och egna uttag.
Du har tagit ut 10 000 i lön från ditt företag, detta bokför du som ett eget uttag.
Konto | Debet | Kredit |
1930 - Företagskonto | 10 000 | |
2013 - Övriga egna uttag |
10 000 |
Du har varit på restaurang och ätit med en vän men råkade betala med företagets kort. Eftersom kostnaden inte rör firman bör den bokföras som ett eget uttag. Middagen kostade 600 kronor.
Konto | Debet | Kredit |
1930 - Företagskonto | 600 | |
2013 - Övriga egna uttag |
600 |
Du som ägare av en enskilda firma eller delägare i ett handelsbolag kan plocka ut en vara ur verksamheten för privat bruk, detta kallas att göra ett eget uttag av varor. Uttag av varor beskattas som en försäljning trots att du inte betalar för varan, istället påverkas/minskar företagets egna kapital.
För att bokföra ditt uttag av varor korrekt behöver du räkna fram vad varan du plockar ut är värd. Värdet baseras på varans nuvarande marknadsvärde (försäljningspris) exklusive moms plus momsen vid inköpet eller på marknadsvärdet beroende på om marknadsvärdet eller inköpspriset är lägst. Kan låta stökigt, men det du egentligen behöver ta reda på är om det är varans inköpspris eller nuvarande marknadsvärde som är lägst, sen är det bara att följa exemplen nedan.
Mer information om beräkningarna finns på Skatteverkets sida Uttag av varor.
Varorna som du har tagit ut från företaget har ett marknadsvärde på 4000 kr exklusive moms. Inköpspriset för varorna var 3000 kr exklusive moms och den ingående momsen som drogs av vid inköpet var 750 kr (25%). Mellanskillnaden mellan marknadsvärdet och inköpspriset är 1000 kr.
När marknadsvärdet är högre än inköpspriset blir varuuttagets värde marknadsvärdet exklusive moms plus momsen som drogs av vid själva inköpet.
Konto | Debet | Kredit |
2011 - Egna varuuttag | 4750 | |
3401 - Egna uttag momspliktiga, 25% |
|
3000 |
2612 - Utgående moms på egna uttag, 25% |
|
750 |
3404 - Egna uttag, momsfritt |
|
1000 |
Du har gjort ett uttag av varor till ett marknadsvärde av 2000 kr exklusive 25% moms. Inköpspriset var 3000 kr exklusive 25% moms. När marknadsvärdet är lägre än inköpspriset blir varuuttagets värde marknadsvärdet inklusive moms.
Konto | Debet | Kredit |
2011 - Egna varuuttag | 2500 | |
3401 - Egna uttag momspliktiga, 25% |
|
2000 |
2612 - Utgående moms på egna uttag, 25% |
|
500 |
I samband med bokslutet kan du boka omföring av kapitalkonton, mer information om hur detta går till finns i vårt användartips Omföring av konton för eget kapital.
Behöver du lära dig hur du bokför egna insättningar i din firma kan du läsa vårt användartips Bokföra egen insättning i en enskild firma.
Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår utbildningsfilm Teori bokföring nedan.
Jag vill veta vilka underlag som ska sparas vid egna uttag. Jag tänker mig att det räcker att jag har bokfört på 2013 i systemet. Ska jag då skriva ut en verifikation på det eller räcker det som det är. Eller ska jag dra ut ett kontobesked från banken varje månad där man kan se de egna uttagen? jag har aldrig fått det här förklarat för mig.
Och med korrigeringsverifikationer, måste de också skrivas ut och sättas i pärmar?
jag skulle förresten vilja veta hur man som bäst gör vid månadskiftet. Vad ska kontrollera, skrivas ut och sparas. Och hur sparar men det bäst`? Har letat i flera dagar efter sammanhängade information på just det här. Frågar man i något forum så får man svar "det gör man som man gillar bäst" men om jag inte vet vad som ska sparas och ingen säger vad, hur, vart så är det svårt att veta..
Hej Lotta,
Ja det kan vara en djungel men jag hoppas kunna klargöra ett par frågetecken. 🙂
Underlagen till dina egna uttag skulle kunna vara kontoutdraget på överföringen mellan ditt företagskonto och privata konto.
Vad det gäller att spara din bokföring på papper så blir hanteringen här bara mindre och mindre, det finns inte mycket du måste skriva ut och spara i pappersformat, till exempel så måste du inte skriva ut korrigeringsverifikationer eller verifikationslistan över lag. I vår artikel Digital bokföring vs. papper - spara tid och slipp onödiga utskrifter finns flera svar på vad som gäller rent lagligt, jag tror och hoppas att detta kommer hjälpa dig en bra bit på vägen.
/My
Hej,
Om det inte finns något specifikt konto för den enskilda firman så skulle jag säga att allt får gå mot eget uttag och egen insättning.
Annars är alternativet att boka alla transaktioner så att de privata händelserna blir eget uttag/egen insättning och resterande som tillhör verksamheten bokas mot 1930. Annars kan du inte stämma av bankkontot mot HB
//Carina
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.