Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

FotofilmSyd
MEDLEM

Ny på bokföring i eEkonomi

Heeej!

 

Jag är helt ny på detta med digital bokföring...
 
Kort om mitt företag:
Jag jobbar med film och TV. Kamera och redigeringsjobb.
Fakturerar i snitt en gång i månaden, oftast samma kund.
Jag har inte många utgifter per år, ca 20st. (inköp, resor)
Eftersom jag har en fast anställning så är mitt företag inte prio för att jag ska klara vardagen, mer som en lönsam hobby 🙂
 
Nu ska jag bokföra förra årets inkomster och utgifter.
Jag skapar en verifikation men där dyker det upp frågor såsom vilket konto, Debit eller Kredit, bokföringsförslag, momskod osv....
Huvudvärken börjar närma sig... 🙄
 
Någon som kan hjälpa mig med vilket konto jag ska välja samt momskod?
Det gäller som sagt kamerajobb eller redigeringjobb mot kund.
Oftast 25% moms men enstaka ggr är det kulturmoms på 6%.
 
Tacksam för hjälp.
PS. Kan inte infoga bild här...märkligt för att vara ett forum...
3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Vet inte riktigt hur du tänkt att få hjälp men du får gärna kontakta mig på casperkonig@gmail.com.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

FotofilmSyd
MEDLEM

Jag hade behövt hjälp med att lära mig att bokföra korrekt.

Det handlar om 10 fakturor där jag utfört en tjänst mot betalning.

Och några inköp jag gjort för att kunna utföra mitt arbete.

Likaså bokföra resor som kostat mig.

Att det bokförs korrekt med rätt koder och konton.

 

Trodde att supporten på telefon kunde hjälpa mig med detta men de hänvisade till forumet.

Jag behöver komma igång, därefter vet jag hur jag gör framöver.

Men kan man inte begrepp såsom verifikation, välja rätt momskod, debet, kredit och liknande så blir det svårt.

Trodde supporten kunde guida mig lite mer specifikt.

 

Blev även hänvisad till hjälpfilmer...men där används en Pro version som inte ser ut som min...jag har enbart Bokföring....

Vore önskvärt med en support där en dumskalle såsom mig kunde få det förklarat på en låg nivå, likt man förklarar för en 5-åring. 😁

Hej

Svårt att visa exakt hur du skall hantera det utan att veta exakt vart i systemet de skall bokföras ifrån och om det är inlagt fakturor i systemet (både kund och leverantörsfakturor) man kan hantera detta på olika sätt beroende på en mängd olika saker. Det jag kan hjälpa dig med är konton du skall använda.

Momspliktig försäljning med 25% moms skall du bokföra mot konto 3041 (nettointäkten) och 2611 (Momsen). 
Resekosntader kan du bokföra på konto 5800 (nettokostnaden) och 2641 (Momsen)

Gällande de övriga kostnaderna så beror det på vad det är för kostnader, om du köpt in saker från ett Svenskt företag, Eu företag eller ett företg utanför EU.
man använder dels olika konton för olika typer av inköp och sedan är det även olika regler beroende på vart man köpt in det ifrån. Så det är dessvärre svårt att på ett enkelt generellt sätt svara på detta dessvärre. 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim