Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Chris_9
MEDLEM

Ny verksamhetsområde i ett AB

Jag har ett AB för att göra konsultuppdrag som inom redovisning / administration. Stiftelseurkund säger att bolaget 'ska bedriva redovisningstjänster och därmed förenlig verksamhet'. Registrerad hos skatteverket med SNI: 69201.

 

När jag hjälper en kund starta deras verksamhet så vill jag erbjuder att de kan i början fakturera genom mitt AB medan vi jobbar och bestämmer om hur deras företag ska se ut. Kostnader skulle också går genom mitt företag. 

 

1. Finns det något problem med det eller något jag borde vara medveten om?

2. Borde jag tilllägga sni-koder motsvarande kundens verksamhet (t.ex 74203 när en fotograf ska fakturera genom mig) eller sni för egenanställningsföretag 78200 för att täcka det hela?

3. Har jag rätt i att tror att det hela ryms inom - "därmed förenlig verksamhet?" - det är ju någonting jag erbjuder som en del av hela "starta företag" tjänsten. 

4. Jag undrar förresten vad för roll det som är skrivit is skiftelseurkunden spelar i ett fåmansbolag. Under vilka omständigheter måste jag förändra det om verksamheten ändras. 

 

Tacksam för all hjälp. 

 

Chris

 

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för dina frågor. Skall försöka besvara de vi kan svara på, i annat fall så får jag hänvisa dig till att kontakta tex Skatteverket eller liknande för att få mer svar. 

 

1. Gällande att du skall fakturera åt dina kunders vägnar samt låta kostnaderna gå igenom ditt företag så behöver du ta reda på mer om reglerna kring detta. Det låter som att du kommer vidarefakturera din kund vid senare tillfälle, och att det inte gäller något utlägg åt kunden. Du kan läsa om skillnaden mellan utlägg och vidarefakturering här, samt olika regler kring det: Utlägg/vidarefakturering Skatteverket. När det gäller vidarefakturering så hanterar du kostnaderna som dina egna, och du får då lägga på dessa samt lägga på moms när du väl vidarefakturerar din kund. 

 

2. Vad jag vet så gäller SNI koder enbart för vad du har för verksamhet, så om inte du nu faktiskt säljer tjänsten som en fotograf så skall du inte lägga till den koden eftersom din tjänst är konsultverksamhet. Om du känner dig osäker så kan du dock dubbelkolla med Skatteverket kring det. 

 

3. Som ovan, så säljer ju inte du tex tjänst inom fotografi eller något annat utan din tjänst är konsultuppdrag och du är därmed inom din verksamhet du angett. Där kan du också dubbelkolla med Skatteverket om du vill. 

 

4. Denna frågan är bättre att du hör med Skatteverket, då det beror på. En stiftelseurkund spelar dock roll oavsett om det är fåmansbolag eller inte, då det inte har något med saken att göra. Däremot gällande om när du skulle behöva göra ändringar beroende på om du skulle vilja byta inriktning i din verksamhet så kan du få bättre svar av Skatteverket. 

 

Hoppas detta hjälper dig på vägen även om du behöver vända dig till Skatteverket i flera av dina frågeställningar, lycka till!

/ Josefine

En sak som du absolut bör tänka på i det fallet är att du då tar fullt ansvar i ditt bolag för dom tjänster/varor som din blivande kund säger. 

Och du bör även se till att din försäkring täcker dessa ansvar. 

Personligen så skulle jag nog inte rekommendera en sådan lösning då en bolagsbildning går fort och dom kan komma igång inom några veckor. Dom får ju dessutom jobba och sälja tjänster i sitt företag även utan F-skatt så länge dom inte fakturerar/tar betalt för det är vid det tillfället man måste ha F-skatt. 

Chris_9
MEDLEM

Stort tack till både Josefin och AccountantfromHell_singland för era snabba svar.  Ursäkta fördjöjd återkopplingen från mig. 

 

Jag följde det som Josefin sa i detta fallet (som var en vän) men ska undvika upplägget i fortsättningen i linje med varningarna. 

 

Tack för hjälpen.