Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Nya momsregler 2021 i praktiken

Hej,

Jag företräder ett företag som bedriver e-handel inom Sverige, Danmark, Finland och Tyskland med lager i Sverige. Jag har förstått att man från och med 1/7-21 ska börja redovisa denna moms till Skatteverket via deras OSS-tjänst (ej den svenska försäljningen), men jag hittar ingen info när och hur detta ska ske. Eftersom det ska redovisas kvartalsvis är min gissning att det aktuella kvartalet (juli-sep) ska deklareras i oktober, kan det stämma?

 

Jag har också en vidare fundering; i dagsläget bokförs all försäljning av varor på konto 3051, såväl svensk som dansk eller finsk. Hur ska jag inför deklarationen veta vilken försäljning som gäller för Danmark och Finland? Skapa separata konton? Går det att skriva ut en separat momsrapport för detta? Jag kan inte skapa separata konton för de kundfakturor som redan bokförts i juli och augusti då det är väldigt många.

 

Det kanske (förhoppningsvis) finns någon enkel lösning på detta, men just nu står det lite stilla i mitt huvud då det blev mycket ny information kring detta att ta in. Någon som har ett förslag?😊

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Hej

det finns mycket information på Skatteverkets hemsida. Att juli-september ska deklareras i oktober är korrekt, det är 31/10 som gäller. 

På denna länk - långt ned - kan du också läsa vad som ska framgå av bokföringen. 

https://www.skatteverket.se/foretag/moms/deklareramoms/ossredovisningavmomsenligtdesarskildaordninga...

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack för ditt svar!

 

Jag läste igenom den informationen innan jag skrev mitt inlägg och det var omfattande och bra info, men det ger tyvärr inte riktigt svar på min fråga angående hur jag ska bokföra försäljningen i praktiken, vilka konton som bör användas etc.🤔

 

 

Nej, Skatteverket lägger sig inte i vilka konton du använder. Fakturorna ska däremot vara tydliga med att det är OSS och du ska lägga upp artiklar med koppling till den tjänsten så du kan lägga upp separata konton per land och koppla artiklarna via konteringskoder till rätt konto om du vill ha det uppdelat på kontonivå, annars ska OSS-rapporten som hämtar uppgifter från fakturorna räcka. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inte vilka konton, men jag menar mer hur pass uppdelat det bör vara. Jag kan väl inte använda ex. konto 3047 för all EU-försäljning till privatpersoner och konto 2619 för all moms, eftersom varje land har olika momssatser och dessutom flera sådana vardera. Vill inte SKV ha specifikt vilken försäljning som tillhör varje land samt vilken momssats som är använd? Eller tänker jag fel?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

 

För att förtydliga min frågeställning lite.

 

Informationen från SKV enligt detta är följande:

 

”För varje land som du har sålt varor eller tjänster till ska du redovisa:

 

  • den sammanlagda ersättningen (exklusive moms) för de varor respektive tjänster som ska beskattas i det landet,
  • den totala momsen på dessa försäljningar fördelat på skattesatser , och
  • den eller de skattesatser du ska använda i det landet.”

 

Jag uppfattar det som att jag behöver använda ett separat konto för den totala försäljningen per land, här hade jag tänkt använda 3047 till ett av länderna, men vilka konton ska jag använda till de andra två? Går det att skapa två konton som heter exempelvis 3048 och 3049?

 

Sedan kommer den ”kluriga” biten som jag upplever det. Jag uppfattar det att, precis som i den svenska momsdeklarationen ska skilja på de olika momssatserna på den utgående momsen. Då kommer jag att behöva ett separat konto för varje momssats i varje land vilket är följande:

 

Danmark

25%

 

Finland

24%

14%

10%

 

Tyskland

19%

7%

 

Vi säljer även livsmedel till dessa länder, vilket gör att jag behöver använda flera olika momssatser. Har ni något förslag på vilka konton jag kan använda?

 

Konton jag redan använder för moms är 2611, 2621 och 2631 för Sverige samt 2851 och 2852 för Norge.

 

Tack på förhand för minsta lilla hjälp!

 

Hej!

 

Ber om ursäkt för sen återkoppling.

Eftersom att OSS hanteringen är så pass ny så finns det inte riktigt någon officiell vägledning kring hur man hanterar det rent bokföringsmässigt ännu. Som AnnicaL skriver så lägger Skatteverket sig inte i vilka konton som används i bokföringen, utan bara att det redovisas korrekt till dem. Den informationen du hittade hos Skatteverket är vad som behövs redovisas till dem, inte vad som nödvändigtvis behövs redovisas i bokföringen. 

 

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med en redovisningskonsult som kan hjälpa dig med hur du skall redovisa detta, alternativt att man kanske kan höra av sig till BFN och höra om de har någon vägledning i huruvida man behöver redovisa det separat i bokföringen eller om det räcker att redovisa det särskilt vid rapporten till Skatteverket. 

 

Den information jag kan hitta indikerar att man antingen kan lägga upp egna momskonton och försäljningskonton för varje land samt konton för den momssats landet har. Baskontoplanen har dock inte så pass många konton, vilket kan skapa lite svårigheter. I min research har jag också sett att man istället skulle kunna använda ett skuldkonto för momsen och ett annat för försäljning och vid sidan av ha koll i ett separat dokument, tex Excel, för att kunna deklarera rätt siffror. Det är dock svårt att hitta konkreta svar och exempel eftersom det inte kommit ut någon direkt vägledning kring detta ännu. 

 

När det kommer till OSS hantering i Visma Administration har vi i dagsläget inte någon funktion för det i programmet. Det är något vi undersöker för tillfället. Du kan läsa mer om det och få uppdateringar när vi har någon ny information att delge i tråden Ändrade momsregler vid e-handel 2021.  Under tiden har vi en manuell rapport som kan användas för att hantera OSS i programmet. I vårt hjälpavsnitt Hantera utländsk moms i ditt program kan du läsa mer om rapporten och dess funktion samt också hur du går tillväga med inställningar i programmet för rapporten. 

 

Ha det fint!

/ Josefine