Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Nystartat AB - undgå kontrollbalansräkning vid initiala kostnader - eEkonomi

Hej!

Har ett nystartat AB där jag nu har 50.000 i eget kapital.

Följande gäller:
  • I slutet på Juli ska en leverantörs-faktura utställd till företaget (ren kostnad) på 30.000 betalas.
  • Under September kommer jag att skicka ut första kundfakturan på 50.000.

Detta innebär att om jag i Juli betalar min faktura på 30.000 via företaget eller via kortsiktigt lån så kommer jag under gränsen för eget kapital och måste således antingen (1) göra aktieägartillskott eller (2) upprätta kontrollbalansräkning. Båda dessa scenarion vill jag undvika och därför undrar jag om det är ok att istället göra enligt följande:

  1. Leverantörs-fakturan för Juli på 30.000 betalar jag tillsvidare med privata pengar.
  2. I September skickar jag min kundfaktura och bokför som en kundfordran. Detta innebär att eget kapital ökar från 50.000 till 100.000.
  3. I samband med detta gör jag ett utlägg på Juli fakturan (som jag ju betalade med privata pengar) och bokför denna som en kortfristig skuld (Eget kapital är därefter 70.000)
  4. Slutligen; när kundfakturan betalats av kund, för jag över pengarna för mitt utlägg till privatkontot och kvittar den kortfristiga skulden.

Frågor: 
  • Är det ok att göra på detta sätt för att undvika att komma under gränsen för eget kapital när det gäller den initiala "Juli fakturan"? (Jag kan inte se något konstigt med det, det är ju rent bokförings-specifika grejor). 
  • Under punkt 3 ovan - när jag registrerar utlägget: (1) Är det praxis att registrera transaktionsdatum som det datumet då jag faktiskt gör bokförings-transaktionen (d.v.s. datumet då jag "låtsas" att utlägget kom in till bolaget). Eller (2) är det praxis att registrera datumet som det datum då fakturan faktiskt förfallit till betalning? (det senare borde ju rimligen fall innebära ett "problem" eftersom en balansrapport för Juli då skulle visa eget kapital < 50% av aktiekapitalet)
Men - som jag ser det... det enda jag uppnår med detta är att slippa göra en kontrollbalansräkning eller aktieägartillskott så jag antar (och hoppas) att det är ok att göra såhär?

Mvh
7 SVAR 7
Roffakab
CHAMPION

Hej

Om jag vore som du skulle jag göra så här:

Betala leverantörsfakturan i juli med företagets pengar och bokföra kostnaden som en förutbetald kostnad på konto 1790. Därmed uppstår ingen resultateffekt i juli.

I september när intäkten på 50 000 bokförts i resultaträkningen lyfter jag fram kostnaden på rätt kostnadskonto med hänvisning till matchningsprincipen.

På så sätt uppstår inget behov av kontrollbalansräkning eller liknande.

Jag har utgått från att de belopp du angett är nettobelopp exklusive moms. Ingår 25 % moms i ovanstående belopp finns inget problem överhuvudtaget då nettokostnaden bör vara 24 000 dvs < 50 % av AK.

MVH
Rolf

Nyfiken amatör här... Inte för att lägga sordin på stämningen, men är det verkligen korrekt hantering att bokföra den levfaktura som en förutebetald kostnad? 

Jag är upplärd med att normalt använder man fakturans utställelsedatum och från och med datumet har du en skuld till leverantören? Som påverkar därmed påverkar balansen. Det är väl balansen som är viktigt, inte resultatet? Att säga att det är en förutbetald kostnad verkar lite, skall vi säga i gråzonen? Eller? 

För den delen torde det inte spela någon roll hur den betalas eller med vilka medel, den är fortfarande känd/mottagen och då är det fortfarande en skuld i företaget även om den betalas med privata pengar. Eller?

Spontant ser jag inte hur ett tillskott eller balansräkning skall kunna undvikas men det är därför jag frågar. Behöver också lära mig. 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så länge Resursen inte är förbrukad så är det ju en tillgång i verksamheten.
Sen vet jag inte när du påbörjar arbetet men du har ju i vissa fall möjlighet att skriva en notering om inarbetad men ej fakturerad intäkt.

Sen utöver det så är mitt tips, trixa aldrig med datum på fakturor det är både dumt och olagligt...
Gällande leverantörsfakturan så undrar jag vad är det som du beställer in är det lagervaror, inventarier för att kunna utföra arbetet?

Det enklaste sättet att göra detta är att prata med din kund och ställ ut fakturan tidigare med längre förfalloperiod och fakturera samma dag som lev fakturan är daterad.

Är ju en poäng, att levfakturan kan vara varor som representerar ett värde. Dock så skriver Johan att et är en ren kostnad.

För den delen, vad representerar kostnaden för slags utgift? Det kanske är något som kan, kanske till och med borde, periodiseras? 
Khedron Wilk
CHAMPION

Johan: För övrigt måste jag säga att du överhuvudtaget ställer dig de här frågorna tyder på att du rätt så bra koll på läget. Samt grattis till ditt nystartade företag och ännu mer till att du redan har första kundfakturan på gång. Kul att läsa.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Tack för svar!
Det är en del att lära sig, men det går väl framåt får man hoppas 🙂

Första exemplet var ganska dåligt när det gäller siffrorna; så ett klargörande bara:
- Kostnaden avser hyra av hotell och lägenhet. Moms 12%
- Beloppen ovan är bara exempel (i realiteten vet jag att eget kapital kommer hamna < 50%).


Som jag ser det så borde det funka att bokföra det enligt nedan (jag antar att fakturan är på 30.000)

(1) Faktura inkommer i Juli
1790: 26400 | 1930: -30000
2641: 3600   |
(alltså ingen resultatpåverkan)

(2) När kundfordran bokförts i September periodiseras kostnaden (5830, Kost och logi)
5830: 26400 | 1790: -26400

Jag kan tycka detta kan kännas ganska ok och är snyggare än att ta det som utlägg.
(eventuellt borde jag kanske använda 1710 istället eftersom det handlar om hyreskostnader)

*******************

En relaterad grej som jag blev nyfiken på nu - och som jag inte hittat någon information om... I fallet ovan görs ju "första" transaktionen mot företags-kontot. I normalfallet (även när det gäller förutbetalda kostnader) antar jag att man först vill boka fakturan som en leverantörsskuld (2440)? Men hur ser då den transaktionen ut egentligen? 

Om jag t.ex. skulle debitera 1790 har jag bokat en förutbetald kostad som inte är betald.
1790: 26400 | 2440: -30000
2641: 3600   |

Och om jag istället debiterar 5830 har jag ju redan bokat upp hela beloppet
5830: 26400 | 2440: -30000
2641: 3600   |

Så vad är egentligen praxis här? 

Mvh
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Johan!
Jag hoppas att jag har förstått dig rätt, jag tänker såhär.. 

Har du faktureringsmetoden så stämmer det bra att det brukar bokas upp mot 2440 först, även om du bokar det mot 1790 istället för kostnadskontot. 1930 konteras först när betalningen sker, mot 2440. 
När du bokar om kostnaden mot 5830 så motbokar du detta bara mot 1790. Momsen bokar du i första steget när fakturan bokas upp. 

Så 2440/1790/2641 vid uppbokning av fakturan, när du får den.
2440/1930 vid betalning av fakturan.
Och 1790 mot 5830 när kostnaden bokas om till resultatkontot. 

Jag hoppas detta gav svar på din fråga 🙂

/Sanna