Hej!
Har ett nystartat AB där jag nu har 50.000 i eget kapital.
Följande gäller:- I slutet på Juli ska en leverantörs-faktura utställd till företaget (ren kostnad) på 30.000 betalas.
- Under September kommer jag att skicka ut första kundfakturan på 50.000.
Detta innebär att om jag i Juli betalar min faktura på 30.000 via företaget eller via kortsiktigt lån så kommer jag
under gränsen för eget kapital och måste således antingen (1) göra aktieägartillskott eller (2) upprätta kontrollbalansräkning. Båda dessa scenarion vill jag undvika och därför undrar jag om det är ok att istället göra enligt följande:
- Leverantörs-fakturan för Juli på 30.000 betalar jag tillsvidare med privata pengar.
- I September skickar jag min kundfaktura och bokför som en kundfordran. Detta innebär att eget kapital ökar från 50.000 till 100.000.
- I samband med detta gör jag ett utlägg på Juli fakturan (som jag ju betalade med privata pengar) och bokför denna som en kortfristig skuld (Eget kapital är därefter 70.000)
- Slutligen; när kundfakturan betalats av kund, för jag över pengarna för mitt utlägg till privatkontot och kvittar den kortfristiga skulden.
Frågor: - Är det ok att göra på detta sätt för att undvika att komma under gränsen för eget kapital när det gäller den initiala "Juli fakturan"? (Jag kan inte se något konstigt med det, det är ju rent bokförings-specifika grejor).
- Under punkt 3 ovan - när jag registrerar utlägget: (1) Är det praxis att registrera transaktionsdatum som det datumet då jag faktiskt gör bokförings-transaktionen (d.v.s. datumet då jag "låtsas" att utlägget kom in till bolaget). Eller (2) är det praxis att registrera datumet som det datum då fakturan faktiskt förfallit till betalning? (det senare borde ju rimligen fall innebära ett "problem" eftersom en balansrapport för Juli då skulle visa eget kapital < 50% av aktiekapitalet)
Men - som jag ser det... det enda jag uppnår med detta är att slippa göra en kontrollbalansräkning eller aktieägartillskott så jag antar (och hoppas) att det är ok att göra såhär?
Mvh