Moderbolaget har köpt ett "lagerbolag" och jag undrar hur jag bokför allt blir korrekt.
Alla ändringar är gjorda hos Bolagsverket, så bolaget har fått ett eget namn.
Vi har köpt ett inkråm som jag har bokfört:
1460 - varulager
1221 - anläggningar
Faktura från köpet av "lagerbolaget" - hur bokför jag den?
Värdepapper med aktierna för vårt nya bolag, blir det "Fritt eget kapital" 2090?
Löst! Gå till lösning.
I moderbolaget så blir ju dotterbolagets aktiekapital typ kto 1312 enligt Bas2022. Fakturan vid köp av lagerbolaget brukar man ju bokföra i det köpta bolaget och där finns ju en bra info om hur den skall bokföras om du köpt den av en vettig leverantör.
Kto 2090 är inte aktuellt alls i det här fallet så vitt jag förstår din fråga.
När det gäller inkråmet så beror det ju på vad det består av. Lager är ju som du skriver lager, inventarier blir ju inventarier d.v.s 1221 enligt Bas2022.
Hej!
Aktierna bokar jag i moderbolaget, tack för info.
Kollar med de vi har köpt bolaget från hur köpet ska bokföras.
Ah. Det var det du menade med 2090. I och med att bolaget är nytt så skall man idag lägga aktiekapitalet som en ingående balans, D.v.s den första insättningen skall inte bokas. Det blir då kredit 2081 och debet 1930.
I lagerbolag så brukar bildarna sedan ta ut pengarna och köparen får sätta in nya. Men det bör du få info om från dom som bildat bolaget.... och det är inte alltid dom hängt med på att aktiekapitalet skall ligga som ingående balans.
Det kom för några år sedan och är, konstigt nog, logiskt. För formellt sett så bildas ett bolag när man skriver stiftelseurkunden. Sedan sätts aktiekapitalet in och efter det så registreras det hos bolagsverket. Och den registreringen är bara starten på räkenskapsåret, inte själva bolaget.... Lycka till!
Hittade nu en UB som ska föras in och där står ju, precis som du skriver 1930/2081 med aktiekapitalet. Tack!
ok den UB jag fick balanserar inte - har du något förslag på hur jag kan få den att balansera?
1930/2081 stämmer, men sedan är det en post med kortfr. skuld till moderbolaget som krediterar 2860 & inget debetkonto finns.
Hm. Brukar inte finnas något sådan med då bolaget bör vara nystartat. Får man fråga vilket av bolagsbildarna som bolaget kommer ifrån?
Jag har skickat en fråga till bolagsbildarna om hur de har tänkt med denna skuld. Önskar inte hänga ut dem ifall det skulle vara att de gjort ngt fel.
Det är lugnt. Förstår det. Skulle du inte få svar så kan vi ta kontakt som inte är så öppen...
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.