Hej!
Jag har några obetalda fakturor från föregående år. Jag använder kontantmetoden. Vi har ingen momsregistering hos skatteverket. Vad behöver jag göra med dessa fakturor innan jag låser föregående års bokslut?
Hej
Det är helt korrekt så.
/Joachim
Hej!
Nu har jag då bokfört årets resultat. Allt ser korrekt ut i balansräkningen tycker du? Jag kan nu låsa året?
Det som ligger på 2067, skulle man kunna säga att det är ingående balans från föregående år?
I det nya bokföringsåret för 2025. Vad behöver jag manuellt skapa verifikationer för innan jag börjar bokföra?
De ingående balanserna går automatiskt?
Kundfodringarna, behöver jag bokföra dem på något vis i starten på det nya året?
Hej
Det är helt korrekt att det som ligger på 2067 är tidigare års resultat och eventuellt insatt kapital.
Allt ser korrekt ut som jag kan se. Konto 1572 och 1760 är numera noll och resultatet är bokfört.
Så du kan stänga 2024 nu då allt bör vara klart i det året nu.
/Joachim
Men super! Jättetack för all din hjälp. Du har haft en ängels tålamod.
Nu till starten av 2025 års räkenskapsår...
Vad behöver jag manuellt skapa verifikationer för innan jag börjar bokföra?
Kundfodringarna, behöver jag bokföra dem på något vis i starten på det nya året?
Hej igen!
Till starten av 2025 års räkenskapsår. Vad är det jag behöver manuellt bokföra från föregående års bokföring innan jag börjar bokföra årets grejer?
Hej
Ingående balanserna flyttas mycket riktigt över automatiskt.
Du skall bara matcha inbetalningarna mot fakturan som är skapad som vanligt. Systemet kommer hantera det som är bokfört som kundfordran åt dig rätt.
/Joachim
Hejsan!
Då har du nu flera fakturor som ligger mot 1510 och som skapades 2024.
En har blivit betalad, så då kom pengar in på banken i debet och du ska kreditera 1510.
Konto 1572 står för "Kundfordringar hos intresseföretag". Har ni sådant och hur gammal är fakturan?
Mvh Lena
Förstår inte varför du svarar? Joakim ovan har svarat på frågorna kring att jag inget behöver göra med obetalda fakturor på 2024 års bokföring mer än att bokföra dem som kundfordringar.
Så härligt att få respons från dig. Skälet till att det upplevs att jag svarat sist, beror på att jag råkade aktivera fel svarsruta. Det medförde att mitt svar hamnade längst ner och således upplevdes det av dig att jag svarat i onödan. Det gick inte att ändra inlägget. Hoppas din sömn inte förstörts inatt på grund av mitt felklick.
Ha en underbar helg.
Mvh Lena
Jag ber om ursäkt om jag lät snar. Jag blev enbart förvirrad varför jag fick svar av fler när moderatorn redan givit sina svar. Men då förstår jag vad som hände 🙂
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.