Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Obetalda fakturor vid årsskifte

Hej,

 

Jag har ett aktiebolag och redovisar enligt kontantmetoden. Mitt första räkenskapsår slutade 2022-12-31. 

 

Jag har sett att när jag skapar en leverantörsfaktura så står det att konto 2440 - Leverantörsskulder krediteras och kostnadskonto och eventuell ingående moms debiteras. Denna kontering verkar dock aldrig göras utan kontering görs först när fakturan betalas (vilket ju stämmer med kontantmetoden). Då debiteras kostnadskonto och ingående moms och företagskontot krediteras. När jag skapar en kundfaktura visas ingen kontering som för en leverantörsfaktura. Jag undrar varför kontering visas vid skapande av en leverantörsfaktura?

 

Vid årsskiftet hade jag två obetalda leverantörsfakturor och en obetald kundfaktura. För den ena leverantörsfakturan har en verifikation skapats med kontering debet på kostnadskonto och kreditering mot leverantörsskulder. Den har alltså bokförts vilket ju jag sett information om att den ska. Ingen bokföring har gjorts av den andra leverantörsfakturan eller kundfakturan. 

 

När jag ska skapa momsredovisning för oktober  - december får jag meddelande om att enligt kontantmetoden ska jag bokföra mina obetalda kundfordringar och leverantörsskulder vid räkenskapsårets slut och redovisa momsen och att detta nu kommer att göras automatiskt. 

 

Jag vet inte varför bara en leverantörsfaktura bokförts och inte den andra samt kundfakturan. Bör jag bokföra dessa själv innan jag gör momsredovisning eller kommer det att göras automatiskt?

 

Med vänlig hälsning

 

Magnus 

2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

När du kör momsredovisningen kommer bokföring att ske automatiskt.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej,

 

Tack för svar. Det skedde automatiskt så allt klart på denna punkt nu.

 

Med vänlig hälsning

 

Magnus