Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ombokning av ingående balans nollas ej

Hejsan! Har en fråga om hur jag bokar om årets resultat så att ingående balanser blir nollade. 

 

Jag har bokfört årets resultat(förlust) såhär: 2019 D och 8999 K den 31 December.

Sedan har jag gjort en omföring av ingående balanser enligt följande den 1 Januari:

 

2010 K

2018 D

2019 K

 

Den balanserar och allt känns bra men den ingående balansen blir inte nollad utan där står fortfarande förra årets resultat med.

 

Det gäller enskild firma.

 

Vad är det jag har missat eller gjort fel? Väldigt tacksam för den hjälp jag kan få.

 

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Tobias, 

Det är ett ingående saldo som finns på kontona vid räkenskapsårets början. Det här saldot, har förts över från ett utgående saldo som fastställdes vid förra årets eller förra periodens slut. Det är alltså korrekt att den ingående balansen inte blir nollad, detta eftersom du gör omföringen den 1:a Januari på ditt nya räkenskapsår. 

 

För övrigt så verkar uppbokningarna du gjort ovan även dem korrekta. 🙂 

Ha en trevlig helg! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Se där, tack för hjälpen! 

Hejsan. En balansräkning visar bolaget/företagets ställning vid ett specifikt tillfälle. Alla balansräkningar innehåller därför som minst på IB (ingående balanser) och UB (utgående balanser). 

Uppställningar är uppifrån och ner; anläggningstillgångar, omsättningstillgångar, eget kapital, långfristiga skulder, kortfristiga skulder. Summan av anläggnings- och omsättningstillgångar blir lika mycket som summan av eget kapital och lång- och kortfristiga skulder. Och eget kapital är skillnaden mellan tillgångar och skulder. Har du mer tillgångar än skulder så har du ett positivt eget kapital vilket är bra (och för pedagogikens skull så visas detta som negativa tal i en balansräkning men det är för att det typ ses som en skuld till ägarna). Har du mer skulder än tillgångar så blir det egna kapitalet negativt vilket då inte alls är bra. Så IB skall under året alltid vara detsamma och det på samtliga konton. UB förändras allt efter under året för att till slut fastställas i bokslutet och vips så blir dom siffrorna IB nästa år som genom ett trollslag. Om man vill få ut något från sin bokföring och kanske göra mer rätt så tycker jag att bland det bästa man kan göra är att gå en kurs i att förstå balans- och resultaträkning. Lycka till!