Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fastigheter
UTFORSKARE

Omföra checkkredit

 

Vi har fått en checkkredit för renovering samt ombyggnad av en hyresfastighet. Vi är klar med allt och banken har löst checkkrediten genom att höja det befintliga bolånet.

 

Kan jag bokföra det som en tillgång?

Och om jag gör det, måste jag då skriva upp värdet på fastigheten?

Detta innebär isåfall att jag måste byta regelverk från k2 till k3. Det vill jag helst slippa om det är möjligt.

 

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Fastigheter,

 

Jag tänker att det inte ska bokföras som en tillgång utan som ett lån. Om någon av våra duktiga champions ser detta inlägg får ni gärna kommentera och inflika. 

 

/Tinna

Hej

Tack för svar.

Jag är med på att jag bör boka om checkkrediten till långfristigt banklån.

 

Det jag undrar över är vad jag ska boka pågående ombyggnation till nu när det är klart? Ska jag boka om det som en tillgång byggnad? Och måste jag då byta till k3 modellen?

Eller kan jag boka det på tillgång byggnad utan att skriva av? Med tanke på att det är lånade pengar från banken?.

 

 

 

Hej! 

Jag har försökt hitta information om hur du ska göra när ombyggnationen är klar. Hittade på Redovisa rätt

"När byggnationerna avslutats krediteras konto 1181 och i stället debiteras det tillgångskonto som byggnationen avser, t.ex. konto 1110 Byggnader. De kostnader som däremot avser reparation och underhåll av fastigheten i samband med till- eller ombyggnad kostnadsförs i takt med att arbetet utförs på konto 5170 Reparation och underhåll av fastighet, vilket debiteras, reparation och underhåll."

Där fanns ingen information om regelverket K2 eller K3 i det avsnittet men kanske inlägget Byta mellan K-regelverk på skatteverket kan hjälpa dig gällande den frågan. Fanns bland annat bra information om vilka skäl som leder till ett byte. 

Hoppas detta hjälper dig på vägen. 🙂 

Julhälsningar,
My