- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Omföring av föregående års resultat?
Mitt första år med Visma eekonomi, och ska nu avsluta år 2024. Hur ska jag bokföra omföring av föregående års resultat samt årets resultat? År 2023 hade jag en redovisningskonsult som använde Björn L:s program, osäker på om det är samma kontonummer.
Fråga 1: ang år 2023 års resultat (År 2023 gav ett minusresultat, och ingen vinstutdelning)
23-12-31 bokfördes 2023 års resultat:
8999 Kredit 10 kr
2099 Debet 10 kr
Innebär detta att jag den 241231 ska bokföra detta belopp som ”omföring av årets resultat:”
2099 Kredit 10 kr
2091 Debet 10 kr?
Det finns ett bokföringsförslag som heter Ombokning av fg års resultat (innan stämman) resp ( efter stämman) Är detta något jag ska använda istället?
Fråga 2: ang år 2024 år resultat:
Ska jag manuellt bokföra år 2024s resultat den 241231? Eller sker det per automatik?
Det finns ett bokföringsförslag, där det kommer upp ett förutberäknat belopp. Är det bara att använda detta belopp om allt i övrigt är rätt bokfört?
Vid minusresultat kan jag då använda kontona:
8999 Kredit 10 kr
2099 Debet 10 kr
Det finns ett bokföringsförslag som heter Ombokning av fg års resultat (innan stämman) resp ( efter stämman) Är detta något jag ska använda?
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det är samma kontonummer om bolagsformen inte har ändrats.
Om du skall göra det manuellt eller inte beror på om du använder något av våra boksluts/Deklarationsprogram.
Använder du inte något av dessa så lägger du in det manuellt.
Använder du något av dem så kommer det systemet hantera detta åt dig och föra tillbaka konteringar till eEkonomi efter bokslutet är klart.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Tack Joachim,
För att förstå säkert:
Jag ska göra 2024 års bokslut/ årsredovisning med Vismas program. Jag tog över bokföringen per den 240101 (2023 års bokslut gjordes av min redovisningskonsult)
Ang fråga 1: Har jag gjort rätt:
241231 har jag bokfört detta belopp som ”ombokning av årets resultat efter stämman:”
2099 Kredit 10 kr
2091 Debet 10 kr?
Fråga 2: ang år 2024 år resultat:
Menar du att jag manuellt bokför år 2024s resultat den 241231? Och att det år 2025 bokförs per automatik?
Det finns ett bokföringsförslag, där det kommer upp ett av Visma beräknat belopp. Är det bara att använda detta belopp om allt i övrigt är rätt bokfört?
Vid minusresultat innebär det då följande konton?
8999 Kredit 10 kr
2099 Debet 10 kr
Och att 2024 års resultat bokförs automatiskt 250101 efter att jag avslutat 2024/ gjort bokslutet?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
1. Ja det är korrekt även om man brukar göra den konteringen direkt när det nya året börjar på datum 2024-01-01 men resultatet blir det samma oavsett vilket datum du lagt detta på så inget du behöver justera.
2. Du gör inte någon manuell kontering av årets resultat alls i 2024 utan Visma dekalration och årsredovisning kommer skapa denna konteringen åt dig och föra över/Synka denna med eEkonomi efter att du är klar med årsredovisningen.
Systemet kommer skapa dels bokföringen för årets skattekostnad
2510 Kredit
8910 Debet
Samt konteringen av årets resultat
2099 Debet eller kredit
8999 Debet elller kredit
Så dessa behöver du inte göra manuellt i 2024.
Däremot skall du föra om 2024 års resultat manuellt i 2025 på datum 2025-01-01 som du gjort under punkt 1.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Tack Joakim för tydligt svar!
Som en fortsättning på årsavstämningen, så undrar jag över följande fråga för två konton:
fråga 1: På kontot 1790 har jag en summa från år 2023. Hur ska jag boka om detta under år 2024?
Bokfört år 231231:
1790 - Övriga förutbetalda kostnader och upplupna intäkter | 9 717,00 | ||
6310 - Företagsförsäkringar | 3 327,00 | ||
5010 - Lokalhyra | 6 390,00 | ||
Jag har inga kostnader för försäkring el lokalhyra nu, dvs inget som sträcker sig över räkenskapsåret.
Är detta rätt bokföring 241231 då:
1790 - Övriga förutbetalda kostnader och upplupna intäkter | 9 717,00 | ||
6310 - Företagsförsäkringar | 3 327,00 |
| |
5010 - Lokalhyra | 6 390,00 |
|
Fråga 2:
Undrar samma sak för kontot 2990:
- 231231 bokfördes
2990: kredit 10 kr
6530: debet 10 kr
år 2024 bokförde jag sedan:
2440 kredit belopp inkl moms 12:50
6530 debet belopp ex moms 10
2641 debet moms 2:50
Borde jag ha bokfört på annat sätt? ( 6530+2641 bokfördes inte år 2024, så det är inte bokat med moms vid två tillfällen)
Och hur gör jag på bästa sätt nu?
----------
- 231231 bokfördes även
2990: debet 10 kr
2893: kredit 10 kr
Hur bokför jag om detta under år 2024? (konto 2893 används löpande när jag( ägare) gjort utlägg med privata pengar.)
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
1. Helt korrekt du vänder bort det på mot samma konton men vänder på debet och kredit som du själv gjort i frågan.
2. Du skall göra på samma sätt med 2990.
Lägg in en manuellt inlagd verifikation.
2990 Debet 10
6530 Kredit 10
3. Detta ser ut som att du flyttat pengarna från 2990 till 2893
Så konteringen under punkt 2 bör istället bli
2893 Debet 10
6530 Kredit 10
Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
En följdfråga ang årsavstämningen:
jag har per 241231 ett saldo på 55 kr på skatteverkets konto ( råkade göra en inbetalning för mycket)
och 241231 på bokföringskontot 1630 ett saldo på 53 kr ( tror det är öres/kronutjämning).
(Företagskontot 1930 är avstämt mot engagemangsbesked 241231 och det stämmer)
Hur åtgärda detta enklast? Kan jag korrigera det i bokföringen 241231 och boka det som en förutbetald skuld, eller ska jag göra det år 2025?
Och mot vilka konton bokför jag det?
Tacksam för hjälp med hur jag ska göra och kontering!
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
På skattekontot bör det inte vara någon öresavrundning eftersom skatteverket inte använder ören utan avrundar allt upp eller ner till jämn krona.
Tror mer på att det är någon liten ränta som missats.
Jag skulle rekommendera att du lägger in en manuell kontering på detta sätt på datum 2024-12-31
1630 Debet 2
8314 Kredit 2
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Tack för alla svar! Snart i hamn med årsavstämningen!
Nu är jag vid slutkontrollen, och när jag tittade på balansräkningen 241231, så undrar jag om något är fel?
Jag har tagit ut en momsrapport per 241231, borde inte kontona 2611, 2631, 2641, 2644 vara nollade då?
Såhär ser balansrapporten ut:
Vid periodens början | Förändring | Vid periodens slut | Period fg år | |
2611 | 0 | 175 | 175 | 0 |
2631 | 0 | 12,9 | 12,9 | 0 |
2641 | -11,58 | -37,58 | -49,16 | -11,58 |
2644 | 0 | 645,2 | -645,2 | 0 |
2650 | 2354 | -12559 | -10250 | 2345 |
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Jo saldona på konto 2011-2649 skall vara noll. Hur ofta redovisar du moms (Månad, kvartal eller årsvis)? Vet inte om du korrigerar något efter att du gjort någon momsrapport? har du gjort det så måste momsrapporten för den perioden göras om.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Detta är jättesvårt att svara på i ett forum men en sak ser jag som är fel i verifikationen med programlicensen. Konto 2644 finns inte med i baskontoplanen.
Kontot som borde använts i den är 2645 så den verifikationen bör du korrigera. Om momsbeloppet vara 645,22 i den verifikationen så borde konteringen se ut ungefär som denna.
korrigera den verifikationen och gör sedan om momsrapporten för januari - Mars inklusive en ny redovisning till skatteverket.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Jag korrigerar, hittade det andra felet också i sista momsrapporten för året. så tar ut två nya momsrapporter och redovisar till skatteverket.
Om jag gör om momsrapporter nu i efterhand, blir det fel i Vismas årsavstämning då som man behöver korrigera som skuld?
Ingående balans var -11 kr på 2641- vad göra med den på enklast sätt?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Då detta mest troligt enbart påverkar moms så bör inte avstämningen bli fel. Är samma belopp för moms det lägga bara på ett samlingskonto.
Ingående saldot på 2641 kan du bokföra om till konto 2650
2641 Kredit 11,58
2650 Debet 11,58
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Har letat men hittar inte: Hur skapar jag en ny korrigerad momsrapport i Visma?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Jag bokförde 2644 mot 2645 enligt det du skrev. Men detta ska väl inte påverka momsredovisningen/ rapporten?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det påverkar momsredovisningen pga att konto 2644 inte är ett konto som används och därmed inte kommer med i momsredovisningen. Det är pga just detta som det finns kvar ett saldo på 2644 fortfarande.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Frågan är hur jag får ut en ny momsrapport för perioden?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Du måste ånga samtliga momsrapporter innan den du skall göra om.
Under Bokföring > Momsredovisning så får du börja med att ånga den senaste, sedan den innan den tills du kommer till jan - mar kvartals momsredovisning.
Efter det gör du om momsrapporten för jan - mars på nytt precis som vanligt. Perioderna efter det räcker det med att bokföra om.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Innan jag gör detta, måste jag kontrollfråga: Jag redovisade moms varje månad Q1, därefter kvartalsvis. Om jag ångrar t o m februari - kommer programmet att vilja göra månadsvisa rapporter för feb -mars då?
Och när du säger "efter det räcker det med att bokföra om" - måste jag föra in uppgifter manuellt menar du? Eller kommer det upp en rapport att bokföra baserat på det jag bokfört?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
påbörjade pngra- då kom det upp : Momsredovisningen kan inte ångras för att den är matchad. För att ångra redovisningen måste du först ångra matchningen under Kassa- och bankhändelser. Verkar spontant som många steg om man ska ångra hela årets rapporter och sedan ta bort och lägga på matchningar... Men det finns kanske inget alternativ?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det är som du säger enda alternativet för att rätta till detta.
/Joachim