Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Linnea Nyberg
MEDLEM

Omföring av ingående balanser på kapitalkonton

Hej!

Fråga 1: Ok, omföring av ingående balanser, vilken summa på Debet resp. Kredit? så fort det är ett minus framför så förstår jag nada.

2010: -2331,31

2012: 102

2013: 55186,42

2018: -145549,17

2019: 0

2019: 151618,98, stämmer det om jag har gått med så mycket förlust?

Beräknat resultat står som noll.

Stort tack på förhand!

/Linnea

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

För att kunna svara på detta så skulle jag behöva hela balansrapporten för 2024 på kontonivå. Så bifoga denna som en bild så skall jag ge dig de exakta konteringarna av både omföringen av eget kapital och årets resultat.

/Joachim

Åh, tack! Du är en guldklimp!

visma hjälp.PNG

Hej

Resultatet är redan bokfört i 2024 så det behöver du inte göra något mer med. Ser det i balansrapporten för att det beräknade resultatet är noll vilket visar att resultatet redan är bokfört.

Däremot skall de ingående värdena på konto 2012, 2013, 2019 och 2019 bokföras om till konto 2010. Det är dessa belopp som skall bokföras om.

Den konteringen blir på detta sätt.

/Joachim

Åh, tack så mycket för svar! Jag ska alltså ta siffrorna från periodens början? Siffrorna från slutet på 2024 (-151000kr) blir till nästa års omföring då? Jättetack för ditt tålamod, det är väldigt förvirrande det här XD

mvh Linnea

Hej

Helt korrekt. Omföringen görs alltid av de ingående balanserna i året efter. Så den omföringen kan göras direkt efter att man är klar med hela 2024.

Inga problem alls bara roligt om det var till hjälp.

/Joachim

Hej igen, jag hoppas att det är är sista gången jag behöver fråga XD
När jag ska göra omföringen, så dyker alltså siffrorna från slutet av 2024 upp, alltså periodens slut 2024, se bild. 

Det är alltså inte de siffrorna jag ska flytta över till Eget kapital, utan de från början av 2024 som jag ska bokföra in, de som är inringade med rött ovan?
Hur får jag då ihop det här?
Om det är de här siffrorna jag ska använda istället, så skulle jag vara dig evigt tacksam om du kunde visa den ny uppställningen =D

/Linnea 

Ps. Jag gick alltså med minus förra året, vet inte varför årets resultat står som plus?Hjälp 2.PNG

Hej

Det stämemr det är inte de utgående saldona du skall bokföra om utan de som kommer in i 2024. 

Efter konteringen är gjord i 2024 av de ingående värdena så kommer de ingående värdena i 2025 uppdateras/förändras och då skall samma kontering göras i 2025 av detta årets ingående värden på konto 2011 till 2019.

/Joachim