Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

NoraRes
UTFORSKARE

Omsättningsstöd med beslut innan årsskifte och betalning efter

Hej!

 

Jag har ett beslut om utbetalning av omsättningsstöd som kom 2021-12-30 men utbetalningen gjordes 2022-01-14. Enligt bokföringsnämnden ska det här tas upp som en intäkt i 2021 men att man sedan 2022 ska boka fordringskontot till tillgångskonto. Är det rätt enligt nedan? Det här hittade jag på visma men blir osäker då man inte lägger in företagskontot här. 

 

År 2021

3985 kredit 

1790 debit

 

År 2022

1790 kredit

3985 debit

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

År 2022 bokför du, när betalning kommer, 1930 debet och 1790 kredit. 

Tack snälla för svar!

 

Så år 2021 lägger jag upp en manuell verifikation enligt 3985 kredit och 1790 debit. År 2022 lägger jag upp en verifikation med 1930 debet och 1790 kredit men konto 3985 ska inte alls vara med. Stämmer det här? Då blir det en intäkt i 2021 men inte i 2022?

 

För de utbetalningar av stöd som kom 2021, både beslut och betalning, gör jag enligt följande. Kassa- och bankhändelse, övrig insättning, egen kontering och 1930 debit, 3985 kredit?

 

Det är en enskild firma jag har och upprättar alltså ett förenklat årsbokslut via programmet här. 

Hej

 

På skatteverkets hemsida Inkomstdeklaration 1 kan du kontrollera Boverkets kontrolluppgift för 2021. Kontrollera/Övriga förtryckta uppgifter/Näringsbidrag. Finns beloppet med där ska det redovisas 2021 enligt ovan metod. I annat fall kommer det medpå 2022 års kontrolluppgift.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej!

 

Jag trodde också det men idag pratade jag med Skatteverket och bokföringsnämnden som sa att det skulle vara på 2021 även om det inte fanns med i kontrolluppgiften från Boverket för 2021. Varför säger de så? Borde det inte matcha kontrolluppgifterna?

Hej

 

Ursäkta om mitt råd/tips skapade förvirring men jag lever ju i tron att kontrolluppgifterna styr fördelningen över år. Säkrats är väl att göra som Skatteverket säger.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Nej det är helt okej, jag trodde precis som du så blev förvirrad när de sa så. Tack ska du ha ändå! 🙂