Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Optioner för näringsbetingade aktier till anställda

Hej!

Jag funderar på hur jag ska bokföra följande affär:

1. Ett aktiebolag (K2) äger sedan några år tillbaka näringsbetingade aktier.
2. Bolaget utfärdar köpoptioner för några av dessa aktier och säljer dessa till fem anställda.
3. Optionerna löses in.

Följande fragmentariska förståelse har jag nått:

1. Ett nytt resultatkonto, exempelvis 3012, ska skapas till vilket intäkten av optionsförsäljningen bokförs.
2. När optionerna löses in ska de finansiella anläggningstillgångarna minska med det genomsnittliga anskaffningsvärde som de avyttrade aktierna hade. Vad bokförs denna transaktion mot för kreditkonto?

En anslutande fråga om avyttring av näringsbetingade aktier: ponera att ett bolag avyttrade samtliga näringsbetingade poster år 0 i ett bolag. År 2 betalar köparen en tilläggsköpeskilling eftersom vissa krav uppfyllts. Det finns ingen fordran i balansräkningen om denna eftersom det var osäkert om den skulle uppfyllas. Bokförs den inbetalningen trots att bolaget inte längre äger andelarna som intäkt vid avyttring av näringsbetingade andelar mot ett likvidkonto?

Kan ni rekommendera någon lärobok/referensverk som besvarar frågor av detta slag? Eller är den enda framkomliga vägen (utöver skolkurser) att ställa frågor i denna typ av forum?

Tack på förhand!

2 SVAR 2
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Om vi börjar med optionsförsäljningen så bokförs den lämpligast på konto 8390 Övriga finansiella intäkter. Om optionen löper över ett bokslutsdatum bör du boka om intäkten som en skuld på konto 2399 (långfristig) eller 2899 (kortfristig).

Inlösningen av optionerna förklaras enklast med ett räkneexempel. Antag att de anställda köpt optionerna för 10 000 kr. Vid inlösen betalar de 100 000 kr för aktierna, som har ett bokfört värde på 130 000 kr. Transaktionen bokförs då enligt följande:
1930 Debet 100 000
1810 Kredit 130 000
8350 Debet 30 000
8390 Debet 10 000
8350 Kredit 10 000

Det som händer är att vinst/förlust bokas upp på konto 8350. Tidigare inbetalda premier ska öka försäljningspriset och bokas därför om till konto 8350. I mitt exempel gör företaget en bokföringsmässig förlust på 20 000 kr (100000+10000-130000).
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Jag glömde ju besvara din sista fråga! Jag kan rekommendera böckerna Redovisa Rätt och Rätt moms som är utmärkta att ha som uppslagsverk.
http://www.ekonomionline.se/sortiment...