- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Överför utgående balans från året innan
Hej, undrar hur man för över tidigare års utgående balans till nästa års ingående. Det gäller visma eEkonomi.
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Systemet hanterar det automatiskt om det är mellan två år du bokför i eEkonomi.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Okej tack. Har en annan fråga, har problem med att ja ska förbereda ett AB inför snabbavveckling. allting ska va bokfört korrekt men de finns med både skatteskuld och skattefodran. Kan man på något sätt nolla detta inför ett nytt år eller hur funkar det? För beloppet på företagskonto är korrekt med banken och de är bokfört både utbetalningar och inbetalningar av skatt men ändå finns det med både fodran och skuld i balansräkningen. Vet att de inte ska finnas något sånt inför avveckling väl? Det blir dessutom fel i summa omsättningstillgångar då antar jag?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Jag skulle behöva se en balnsräkning för att kunna se hur det ser ut i den för att kunna svara på detta. Återkom med bilder/Skärmdumpar på detta.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Tror ja lyckades bifoga det. Grejen är att de varit lite strul för dom med moms rapporter som vi behövt korrigera. Sen har de inte behövt betala från företagskontot för moms för att de redan funnits på skattekontot tex.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Enligt korrekta momsrapporter:
2023 50kr i fodran
jan--mars 1024kr
april-juni 717kr
juli-sep 3200kr
okt-dec -1689kr (skatteskuld resten är fodringar)
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Och för 2025 är det endast en momsfodran på 1224kr som ska betalas ut.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Då det gäller skattekontot så måste du stämma av och kontrollera så alla händelser som skett under året är bokförda. jag rekommenderar att du börjar använda kopplingen som finns mot skatteverket och bokför skattekontot löpande.
Om du kontaktar vår support på 0470 - 70 62 00 så kan de gå igenom hur du använder den kosntadsfria kopplingen.
Att bara kvitta beloppet på 1650 mot 1630 kan du inte göra utan det måste justeras via samliga poster på skattekontot.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Okej tack så mycket det ska jag göra. Så jag ska egentligen bokföra alla händelser eller hur menar du? för de har ju skett en utbetalning på 1171kr och sedan kommer ju nästa utbetalning inte förrän 2025 på 2174kr.
Hur bokför jag enklast och så de blir rätt då för jag har bokfört en utbetalning på 1171kr och nu även bokfört en utbetalning på 2174kr.
Varför ser siffrorna sådär ut? Har jag gjort det fel eller?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det ser ut som skattekontot inte har bokförts korrekt. Varje post på skattekontot skall ha bokförts separat under året. är det gjort?
Alla in och utbetalningar som sker till skattekontot skall bokföras mot konto 1630 skattekonto.
visar med dessa två poster hur det skall hanteras.
Datum 2024-02-12
Moms okt - Dec 2023
1630 Skattekonto Kredit 30
2650 Redovisningskonto för moms debet 30
Datum 2024-02-13
Inbetalning till skatteverket
1930 Bank Kredit 30
1630 Skattekonto debet 30
Så det är detta du behöver stämma av så du har bokfört varje post som skett på skattekontot.
Denna länk ger dig mer information om skattekontot.
https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokfora-handelser-pa-skattekontot-i-ett-aktiebolag/t...
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hejsan, SBJ111!
Kikade lite på balansposterna du klistraade in och undrar över kontona 2013, 2018 och 2028. Man brukar inte använda dessa i aktiebolag. Ett aktiebolags skulder till ägare ligger under 2893 (övriga kortfristiga skulder) och ska inte ligga under eget kapital som jag ser här.
Mvh Lena
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Okej tack för svar!
Har en fråga till gällande bokslut/balansräkning. Det egna kapitalet är negativt, hur får ja då balansrapporten att balansera för inlämning av deklaration? Det går ju inte att ha ett minustecken framför liksom.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
I balansräkningen skall det stå som negtiva belopp och i deklarationen skriver du bara in det som positiva belopp.
har företaget gått bra så skall det egna kapitalet i bokföringen vara negativt det innebär att resultatet i företaget varit bra över tid.
Lite missvissande men det är så för att balansräkningen skall balansera.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Tusen tack för svar!
Hur skulle de bli om jag har gjort ett inköp 2024 men betalningen sker 2025. Hur bokför man det?
Använder kontantmetoden om det har betydelse, enskild firma.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det hanteras av systemet men du behöver ha lagt upp fakturan under inköp först för att det skall ske.
https://forum.vismaspcs.se/t5/Anvandartips-i-Visma-eEkonomi/Hantera-kontantmetoden-bokslutsmetoden-v...
/Joachim