Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Thomas_Hartmann
UTFORSKARE

Överföring av provisioner från EF till AB

Vi håller på att flytta vår verksamhet från EF till AB. Vi får försäljningsprovisioner från vår leverantör. Innan all pappersexercis klarats av landar dessa provisioner i EF, men ska framledes hamna på företagskonto i aktiebolaget. Vi har nu gjort en överföring av den senaste månadsprovisionen från EF till vårt nya AB, men jag är osäker på vilket konto jag bör bokföra det hela. Skälet till att vi gjort överföringen är att ha medel för löneutbetalning i det nystartade bolaget. Vår externa redovisningshjälp i EF har föreslagit att vi bör sätta upp det som ”övriga administrativa kostnader” (underförstått att AB utfört försäljningsuppdragen åt EF). Tacksam för förslag!

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

1. Föreslår att ni tar ut pengarna i EF som ett Eget uttag och bokför det på konto 2013.

 

2. Därefter sätter ni in pengarna i AB som ett lån från närstående och bokför det i AB på konto 2893.

 

Det finns ingen anledning (i mitt tycke) att blanda in begrepp som "övriga administrativa kostnader".

 

Fristående från ovan nämnda penningtransaktioner bör ni vara noga när ni "flyttar" provisionsavtalet från EF till AB. Leverantörens utbetalningar bör ju vara adresserade till rätt bolag.

 

MVH

Rolf

Tack för snabbt svar. Du har helt rätt vad gäller avtalet. Hela processen med att få till ett företagskonto i aktiebolaget, vilket krävs för revideringen av avtalet med vår leverantör har dragit ut på tiden då vi blev tvungna att byta till en annan bank. 

Och anledningen till att vi inte vill ta ut det i den enskilda firman är att skatten blir högre än vi önskar, då vi redan nått över 500 tkr i vinst i den enskilda firman. 

Hej

 

Det förstår jag men tycker ändå att det är olämpligt att hitta på nya begrepp som underförstått ska betyda något annat.

 

Om det i praktiken är så att avlönad personal i AB utfört arbeta som skapat intäkter i EF kan ni väl titta på alternativet att låta provisionerna vara kvar i EF tills leverantören ändrar provisionsavtalet och debitera ett konsultarbete från AB till EF under tiden.

 

MVH

Rolf

 

 

Än en gång tack! Idén med konsultarvode låter klart bättre än vad vi tidigare blivit rekommenderade.