Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Övertag av inventerie från enskild firma till AB - eEkonomi

Hur bokför man en inventarie (grävmaskin) som redan är avskriven, från Enskild Firma till ett AB vid ombildandet? Den ska tas upp som inventarie för framtida försäljning men är redan avskriven.
12 SVAR 12
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du borde ta in ett värderingsintyg på den och överlåta den till det värdet om det väsentligt överstiger noll som är det bokförda värdet
I annat fall bokför du den med de värden du redan har.
T ex
1220 Debet. 100 099
1229 Kredit. 100 009

Mikael

Om du gör en ombildning så förs ju alla tillgångar över till bokfört värde, i det här fallet noll. Du får även sälja över tillgångar från enskild firma till aktiebolag för bokfört belopp, det behöver inte vara marknadsvärde sådana gånger. Just enskild firma och aktiebolag är relativt enkelt att hantera så här. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, såg du min bild och nästa fråga, är det något du kan hjälpa med? mvh Emil

Om du inte gör en ombildning, utan säljer över verksamheten så krävs inte värdering mellan enskild firma och aktiebolag. Dessutom så behöver du inte ta moms på det om du skriver ett enkelt avtal om verksamhetsöverlåtelse och då även uppger att "moms ej skall på påföras men om det påförs genom myndighetsbeslut skall även den erläggas" typ...
En ombildning är lite annorlunda och kräver lite kunskap för att göra...

Använder själv inte eEkonomi utan Visma Administration så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med bilden då eEkonomi har rätt mycket automatik som jag inte kan... vill kunna...

Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mikael, tack för svaret men jag förstår fortfarande inte. Maskinen togs in i AB år 2016 då med 300000 som anskaffningsvärde. Vi hade en redovisningsbyrå som skötte allt och i feb 2019 började vi med Visma ekonomi själva och lämnade byrån. Det är nu jag måste införa maskinen till Visma och förstår inte riktigt vad som ska fyllas i inventariens grunduppgifter, se bilden
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag missuppfattade ditt uttryck "redan avskriven " som att den redan var avskriven till noll.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du ska överlåta den med de värden och den avskrivningsplan du redan använder dig av

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Läser nu att det är noll och då gäller det jag skrev från början men nu med den reservationen att avskrivningsplanen är så kort så att skatteverket skulle kunna ha synpunkter på den.

Ursäkta min fråga: När sker ombildningen  2016 eller nu?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

2016, men vi har haft en redovisningsbyrå mellan 2016 till feb 2019. I feb 2019 lämnade vi byrån och började med Visma själva. Bokslutsåret är nu 31/10-19 och jag måste lägga in den i inventarielistan, och det är dessa värden jag inte vet. Frågade min gamla byrå men de var inte så hjälpsamma, skyllde på att de inte använder samma program.

Svaret är egentligen att du inte behöver lägga in den alls i ABs anläggningsregister. Den har ju värde 0 kr. Om du vill kan du lägga in den och välja korttidsinventarier som inventariekontering bara för att ha den i listan.

När du sedan säljer grävmaskinen vidare så blir det vinst på hela beloppet förstås. Vinsten bokförs på förslagsvis 3973.

Mvh

Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Lovisa, det verkar vettigt. Jag provar så.

mvh
Emil
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan 

Jag ska byta företagsform från enskild firma till aktiebolag. 

Eftersom jag hittills i år har en relativt låg uppskattad vinst så har jag fått rådet att det är enklare att deklarera som vanligt för den enskilda firman nästa år och "börja om" med aktiebolaget. 

 

Jag har dock en fråga angående bokförda förbrukningsinventarier som jag vill fortsätta använda i aktiebolaget. Jag använder t.ex en storformatsskrivare för att framkalla foton som jag säljer. Skrivaren kostade 15000 kr och bokfördes därför som en förbruknings inventarie och har då inget tillgångsvärde rent bokföringsmässigt. Jag kommer ju vilja fortsätta använda denna i aktiebolaget eftersom det i praktiken är samma verksamhet som ska bedrivas så hur bokför jag detta då? 

Behöver jag bokföra detta i aktiebolaget och till vilket värde isåfall? 

Hur hantera jag det bokföringsmässigt i den enskilda firman? 

 

Mvh Emma