Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Övertaga inventarier från enskild firma

Jag avser att avsluta min enskilda firma inom byggverksamhet senast 31/12-21. I firman har jag en mindre skåpbil som är helt avskriven och bokförd till 0 kr. Har gjort en reparation för 12000 kr inkl moms som jag bokför som kostnad på 5620 . När firman avslutas tänker jag övertaga bilen privat för samma kostnad som reparationskostnaden vilket verkar vara rätt värdering. Hur bokför jag detta?

5 SVAR 5

Du kan ju bokföra "köpet" av bilen mot egna uttag. Då det är en skåpbil så blir det ju inte heller någon moms som skall redovisas. Så debet 2013 och kredit 3973 (som då inte skall vara märkt som momspliktig omsättning).

Men tänk på att du bör ha en extern värdering av bilen. Köper du den för billigt så blir det inkomst av mellanskillnaden. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt snabba svar. När jag sedan läste på i Skatteverkets info föreslår de i ett exempel att uttag av bil skall krediteras inventarier och då  är det väl 1240. Är det likgiltigt vilket man gör?

Hej!

 

Jag hoppar in i din och AccountantfromHell_singland konversation så att du kan få svar. Ja det stämmer att man bör göra något med det, där du nollar både 1240 ( där bilens bokförda inköpsvärde finns ) och mot 1249 ( där antagligen bilens avskrivna värde finns ) så att dessa två konton inte längre har något värde kvar då tillgången inte längre finns i verksamheten. Antingen så gör man det samtidigt som man gör det som AccountantfromHell_singland föreslog, eller så gör man det i bokslutet som en bokslutsverifikation. Om du använt andra konton än 1240 för bilen och 1249 för avskrivningen så använder du dem kontona istället. Så själva uttaget av bilen bör fortfarande bokföras så som han skrev, eftersom bilens bokförda värde är noll, så blir hela försäljningen/uttaget en vinst. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. Tack för ditt svar. Tror jag är klar över hur jag skall göra. Vill ändå kolla med er. Jag har mycket riktigt ett plussaldo på 1240 för inköpsvärdet för bilen och ett minussaldo på 1249 med samma belopp. Om jag förstått rätt skall jag kreditera 1240 och debitera 1249 med detta belopp och därmed nolla ut dessa konton. Därefter bokföra så som Accountfromhell_singlandföreslagit med övertagandevärdet för bilen

Det beror lite på. I ditt fall så är, vad jag förstått,  lastbilen helt avskriven och då kan du göra den bokningen direkt så som du skriver.

 

Men om du har ett bokfört värde kvar så bör du istället göra så här: Först så bokar man upp försäljningen, kör ut momsrapporten så att saldot på 3973 hamnar på den som momsfri omsättning. Sedan nollar man kontona 1240 och 1249 och mellanskillnanden bokar man då mot 3973 igen.  Lycka till!