Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Testkonto123
MEDLEM

Paypal moms

Hej,

Jag skulle vilja bokföra nedstående försäljningskvitto men jag får inte ihop det med momsen. Enligt kvitto så har man en intäkt på 5 USD med ett momspålägg på 1,05 USD. Om man förutsätter att momsen är 25% (står dock inte specat på kvittot) borde inte då momsen bli (5*0,25) = 1,25 USD?

Det kan vara jag som tänker fel men det känns som att något inte riktigt stämmer, i alla fal inte om man utgår från våra vanliga momssatser. 

Testkonto123_1-1715022874120.png

Uppskattar all hjälp!

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det är även en avgift avdragen på kvittot som också måste bokföras. 

Har försäljningen skett till en privatperson eller ett företag. Finns kunden inom EU eller utaför EU?

/Joachim

Testkonto123
MEDLEM

Hej Joachim,

Precis, avgiften ska också bokföras! Jag är faktiskt inte helt säker, det specificeras inte på kvittot. Jag förutsätter att det är inom EU då momsen specificeras på kvittot. Har andra liknande kvitton där det inte är någon moms med.

Ha det fint,

Karl

Hej

Får dessvärre inte heller ihop beloppen på kvittot så skulle rekommendera dig att höra efter med företaget som skapat kvittot hur de har räknat. 

Har försäljningen skett till ett företag eller en privatperson spelar också in då du inte skall redovisa något momsbelopp på försäljning till företag inom EU?

/Joachim

Testkonto123
MEDLEM

Hej igen @Joachim E ,

Nu har jag undersökt vidare och hittat lite mer information som var nytt för mig. Efter lite grävande kan jag nu se att kunden är från Spanien, i specen nedan får man även bekräftat att man lagt på en EU moms på 1,05 USD.

Testkonto123_2-1715257693493.png

Om man gräver vidare finns även mer info på deras hemsida om hur de hanterar momsen. Här verkar det då som att de utgår från standard momssats i Spanien som är 21%, alltså 5x1,21=6,05 USD. Baserat på nedstående information, ska jag bokföra någon moms samt vilka konton landar dessa på?

Testkonto123_0-1715257462851.png

Tack igen!

Hej

Ok då är jag med på beloppen. Du skall dock redovisa vanlig svensk moms enligt de svenska momsatserna 25, 12 eller 6 procent moms. Mest troligt bör det vara 25% moms på detta om det är sålt till en privatperson och reglerna för IOSS inte gäller?

1930 Debet Inbetalt beloppet
3051 Kredit Nettobeloppet av 6,05 USD
2611 Kredit 25 % moms utan 6,05 USD
6044 Debet avgiften 

/Joachim