Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Paulina
UTFORSKARE

Pensionskostnader deklaration för AB

Hej,

 

Företaget betalar en Fora försäkring för sina anställda. I inkomstdeklarationen finns raden: Pensionskostnader som ingår i p. 3.8 (4.21). 

Är det kostnaden för pensionsdelen i FORA försäkringen som ska fyllas i där? Jag har bokfört FORA löpande under året under konto 7570 - Premier för arbetsmarknadsförsäkringar, och har alltså inte delat upp pensionsdelen på ett separat konto, därav har jag inga separat pensionskostnader bokförda och vid upprättandet av deklaration står 0 under Pensionskostnader som ingår i p. 3.8 (4.21).  

 

Kan pensionsdelen bokföras på ett konto som kommer att överföra summan till deklarationen vid bokslut?

 

/ Paulina

 

 

 

 

 
3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

I samband med bokslut brukar jag boka om pensionsdelen i Fora till 741X för att lättare se underlaget för löneskatt i resultatrapporten.

Paulina
UTFORSKARE

Hej,

 

Tack för svar! undrar dock fortfarande om det är samma belopp som ska föras in under pensionskostnader i deklarationen? Säg att jag har 15000 kr under året som jag betalat in för pensionskostnader. Det beloppet baserar jag den särskilda löneskatten på, men är det samma belopp som ska ingå under raden pensionskostnader?

Tack för hjälpen!

Paulina
UTFORSKARE

Hej igen,

 

Jag har nu bokat om pensionskostnaderna till konto 74XX och tack vare det överfördes beloppet till deklarationen så nu är det löst. Tack så mycket för hjälpen!