Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Atr1996
MEDLEM

Periodisera eller inte

Enligt K2 så behöver du inte periodisera kostnader som är under 5000kr eller om kostnaden är återkommande varje år. Finns det något tak på de återkommande kostnaderna? T.ex. behöver jag periodisera en faktura från x på 9000kr som är en återkommande kostnad varje år?

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Ja den behöver du periodisera då beloppet överstiger gränsen på 5 000 kr. Med återkommade kostnader menas mer en löpande kostnad som du betalar varje månad i förväg. Kan t ex vara hyra som betalas varje månad i förväg. En total försäkringskosntad t ex som betalas en gång per år men gäller det kommande året bör du periodisera om beloppet överstiger 5 000 kr.

/Joachim

Hej och tack för svar! 

Måste jag då även periodisera fakturan från Visma som avser köp av 2 olika program, men som tillsammans har ett totalbelopp på 6000kr (3200+1600 ex moms)? Det är ju en återkommande kostnad som troligtvis inte förändras mellan åren. 

Ursäkta om jag är oklar! 

Hej

Priset för våra program brukar normalt sett justeras upp något varje år så jag skulle säga att du bör periodisera även den för att få med kosntaden i rätt räkenskapsår.

/Joachim

Tack Joachim! Då vet jag! 

Jag har redan bokfört kostnaden för Visma under kassa och bankhändelser, där har jag kopplat den till bildunderlaget (leverantörfakturan från Visma). 

Verifikationen ser ut enl. nedan.

Konto Momskod Projekt Debet Kredit

1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto   6 120,00
2641 - Debiterad ingående moms48 1 224,00 
5420 - Programvaror  4 896,00

Hur gör jag för att periodisera denna kostnad till nästa år? 

Gör jag en manuell verifikation? Hur ser den ut då och vad gör jag med momsen? 

Hej

Momsen skall redovisas i det året du fått fakturan så den låter du vara som den är.

Periodiseringen kan du hantera på två sätt.

1. Korrigera verifikationen du har bokfört och byt ut konto 5420 till konto 1790.

2. Lägg in en manuell verifikation på detta sätt

5420 Kredit 4 896
1790 Debet 4 896

3. I början av nästa år så vänder du sedan tillbaka denna kontering.

5420 Debet 4 896
1790 Kredit 4 896

I eEonomi har du funktioner för att periodiseringar skall hanteras automatiskt på de händelser som skall periodiseras.

Bifogar en artikel ur vår skrivna hjälp om hur du periodiserar en leverantörsfaktura

/Joachim

Tack!!