Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

jennifer3
MEDLEM

Periodisera

Hej jag har fått en faktura med faktura datum 1 oktober men kostnaden avser september kan jag periodisera fakturan så att kostnaden hamnar i september ist? Eller får man inte periodisera bakåt i tiden... 

 

Tacksam för svar 

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Det vanligaste sättet att göra denna omföring är att lägga upp en reservering för kostnaden i den tidigare månaden och återföra den när fakturan kommit. Jag vet ärligt talat inte om det går att göra en regelrätt periodisering bakåt i tiden, men om det går blir det ju samma effekt som att göra en reservering. 

Hmmm... jag vet ej om jag blev så mycket klockare:)

Jag använder mig av Visma e-ekonomi och när man bokför en lev-faktura så finns det en knapp där det står periodisera så jag brukar använda den, men fick nu veta att man ej kan lägga en kostnad bakåt i tiden.

Men hur gör man då med fakturor som kommer i tex oktober men avser sep, kan jag ej använda mig av periodiserings funktionen?

AnnicaL
CHAMPION

Om kostnaden är stor och du vill se resultatet korrekt per månad gör du en manuell verifikation på den tidigare månaden och kostnadsför posten på lämpligt konto och krediterar konto 2990. När fakturan kommer bokför du den debet 2990 så försvinner reserven.