Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sofia C
MEDLEM

Periodisering av hyror

Hej,

Jag undrar lite kring periodisering av hyror.

December 2023 så fick jag tre fakturor med hyror som avsåg Januari, Februari, Mars 2024. Alla de betalningar gjordes under året 2024. Jag bokförde dessa tre sista dagen i december 2023, med manuella verifikationer, hela hyran under kredit i konto 2440 (leverantörskuld), sen i debet för momsen i konto 2641, och hyran i konto 5010 (lokalhyra). Sen under året 2024 så bokförde jag dagen då betalningen gjordes så här: kredit i konto 1930 och debet i konto 2440. Detta har jag förstått det som att det är korrekt.

Det jag undrar nu över är hur jag gör med en hyra som avser Januari 2025 men betalades sista dagen i  december 2024. Hur skall den bokföras? 

10 SVAR 10
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det finns en automatisk funktion för att periodisera kostnader i eEonomi.

1. Se till att aktivera automatisk bokföring av periodiseringar under Inställningar > Företagsinställningar.

2. När du sedan lägger upp leverantörsfakturan under Inköp > leverantörsfakturor så kommer du ha en knapp för att periodisera den kostnaden.

Du väljer sedan datum för periodiseringen t ex 2025-01-01 och antalet månader i detta fallet 1 månad.

När du sedan bokför leverantörsfakturan så kommer systemet hantera periodiseringen åt dig.

/Joachim

CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Tänk på att du även måste periodisera momsen när det gäller hyresavier. Du har inte rätt att göra avdrag för momsen förrän fakturan betalas eller hyresperioden börjar.

@Joachim E har du möjlighet att visa med bild hur detta görs i systemet?

//Carina

Hej

Utöver det jag visade i de tidigare bilderna så markerar du även rutan efter använd vilande ingeånde moms. 

Systemet skapar då denna verifikation i 2024.

Som bokförs om på detta sätt i 2025.

Både kostnaden och momsen flyttas då till 2025.

/Joachim

Sofia C
MEDLEM

Okej, så då hade jag gjort fel ändå första gången där i december 2023? 

Men tror jag förstår hur jag skall göra det från och med nu då. Men hur blir det då med det som är gjort fel, för då fick jag väl momsen på fel år och det året är ju låst och den momsen har jag ju fått tillbaka då. 

Sofia C
MEDLEM

Nu när jag försöker periodisera på detta sättet så dyker inte alls rutan med "Använd vilande ingående moms" upp för mig. Så jag kan inte klicka för något sådant alternativ. Och om jag försöker bokföra så kommer detta meddelandet upp:

"Momsen ser inte ut att vara bokförd korrekt. Vill du fortsätta?
Du kan bortse från den här varningen om det finns kostnader med olika momssatser på fakturan."

Hej

Kan du bifoga en bild på hur fakturan har lagts upp dvs innan du trycker på knappen periodisera. Har du lagt in det moms på den?

/Joachim

Först trycker jag på den gröna knappen som säger "Ny leverantörsfaktura" och så kopplar jag bilden på fakturan. Då komemr de en ruta upp som det står att det inte finns någon registrerad leverantör - så fyller jag i ny leverantör och den får leverantörsnr 1 för mig. Sen kan jag fylla i lokalhyra konto 5010. Sen försöker jag perodisera den 1.png2.png3.png

Sofia C
MEDLEM

Detta är alltså hyran som tillhör Januari 2025, men som skulle vara betald sista december 2024. Men det blir likadant när jag försöker göra den som tillhör februari som betalades i januari

Hej

Jag tror det beror på att du satt förfallodatum i 2024. Ändra det till 2025-01-01

/Joachim

Sofia C
MEDLEM

Hej,

Nej, jag provade det också utan att funka. Så jag pratade med en över supporten, och hon kom fram till att jag inte kan välja det alternativet för jag använder mig av Kontantmetoden och inte faktureringsmetoden. Så jag skulle bara fortsätta bokföra utan någon vilande moms, och ignorera varningsmeddelandet. Så det blev tydligen rätt ändå.

Men tack för hjälpen!