Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Periodisering av moms

När behöver man periodisera momsen för en lev.faktura som avser kommande perioder (förutbetald kostnad)?

 
 

Behöver jag exempelvis periodisera momsen för fakturan som avser nästa års användning av Visma eEkonomi? Kostnaden periodiserar jag via den inbyggda funktionen i programmet men jag ser då att momsen inte periodiseras. Behöver jag det? Hur går jag tillväga i sådana fall?

 
 
EDIT: 

Avser AB som bokför enligt fakturametoden samt som upprättar årsredovisning enligt K2.

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

Momsen behöver du inte periodisera. Ingående moms i sin helhet gör du avdrag för i den period som du bokför leverantörsfakturan.

MVH
RoffaK

Tillägg: Enda undantaget är hyror där momsen tas upp i samma månad som betalning sker.
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

När ni hyr lokaler är förskottsbetalning det normala. Alla betalningar som görs före hyresperiodens utgång räknas som förskottsbetalningar. Ni ska bokföra momsen på hyresavgifterna samtidigt som ni betalar hyresfakturan. Ni får alltså inte bokföra och redovisa momsen när hyresfakturan bokförs utan först när fakturan betalas.

Om ni betalar hyran efter den avtalade hyresperioden anses hyrestjänsten tillhandahållen då hyresperioden gått ut. Ni ska då bokföra momsen den månad när den aktuella avtalsperioden slutar.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hoppas ni snarast lägger in funktion så att man kan periodisera samtliga konton.