Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Periodisering, skatt och vinst aktiebolag

Hej alla kunniga,

 

Jag blir lite osäker på allt som har med periodisering av vinst att göra. Så för att bokföra det rätt hoppas jag på lite hjälp.

 

Låt oss säga att ett aktieföretag gör vinst med 100 000 kr. Företaget vill periodisera 25% av vinsten.

Sedan vill de ha maximal utdelning av detta. 

 

Hur bokför jag då på kontona för vinst, periodisering och skatt på vinst? För när jag gör det känns det som att det bara blir fel.

 

Tacksam för all hjälp.

 

Mvh

Linnéa

6 SVAR 6
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Om aktiebolaget har ett Rörelseresultat för bokslutsdispositioner och skatt på 100 000 och vill göra en avsättning till Periodiseringsfond på 25 000 (25%) bokför du:

 

Debet 8811           25 000

Kredit 2123           25 000

 

och får ett Resultat före skatt på 75 000.

 

Därefter bokför du beräknad Skatt:

 

Debet 8910

Kredit 2510 eller 2512

 

Vinsten bokförs sedan:

 

Debet 8999

Kredit 2099

 

Om du använder Vismas modul för Deklaration/Årsredovisning får du ovanstående bokföring automatiskt.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack @Roffakab 

 

Så man tar bort skatten på vinsten innan vinsten bokas som vinst?

Exakt.

 

RoffaK

@Roffakab Tack så mycket!

En annan fråga du kanske kan svara på. Hur gör man med för att bokföra utdelningen sen?

Hej

 

Utdelning bokförs efter det att bolagsstämman fastställt Årsredovisning och beslut om utdelning.

 

Debet 2099

Kredit 2898

Kredit 2091

 

Årets resultat fördelas på Outtagen utdelning och Balanserat resultat enligt den Vinstdisposition som finns rdovisat i ÅR.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tusen tack @Roffakab 

Det var som jag trodde, men ibland blir det totalt hjärnsläpp och då är det skönt att kunna vända sig till alla kunniga på detta forumet.

 

Mvh

Linnéa