Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Personlig Inbetalning till skattekonto

Har ett AB och vid ett tillfälle har jag från mitt privata bankkonto betalat in pengar till skattekontot. Denna summa har inte funnits på företagets konto. Hur beter man sig i ett sådant fall - skattekontot och bokföringen kommer inte att stämma överens. Hjälp.... Tack på förhand!
20 SVAR 20

Re: Personlig Inbetalning till skattekonto

Du debiterar företagets konto 1630 och krediterar ett konto 2893 Skuld till ägaren
så blir det rätt,
När du senare tar tillbaka beloppet från företaget bokför du spegelvänt
Debet 2893
Kredit 1930

Mikael
NY MEDLEM

Vilken klippa du är som gav svar på min fråga så fort, mina varmaste tack. 
NY MEDLEM

Som följdfråga på detta. Hur beter man sig när man bokför transaktionen på skattekontot? När den privata inbetalningen går in på skattekontot hämtar man då upp det med K2893 i verifikationen? Tack på förhand!

Det beskrev jag ovan 

Debet 1630
Kredit 2893

MIkael
NY MEDLEM

Aaa missförstod det hela. Tror dessvärre inte att jag kommer kunna reda ut detta, erfarenheterna med att bokföra skattekontot är begränsat. Vilket gör det svårt att förklara.
Trodde jag skulle göra en enskild verifikation av det privata lånet först- men då blev det för mycket i skuld till ägare pga dubbelt bokfört.
Jag skapar manuella verifikationer av skattekontot, jag får därför inte ihop sammanhanget när jag bokför transaktionerna på skattekonto som en verifikation med samtliga händelser som gjorts på skattekontot. Det blir en diff i verifikationen om jag bokför 1630 och sen 2893... 😞 Det hela blir inte enklare för mig då det är ett belopp överfört till KFM på samma transaktion.

Hur kan jag hjälpa dig nu?

Mikael
NY MEDLEM

Hjälpen mottas gärna. men det är så många poster i verifikationen.. Enklast är väl om du får se rubbet för att hjälpa till eller vad tror du?
(Det kanske kan hjälpa andra också som vill förstå)

Ja det låter så, vill du hellre maila mig?
NY MEDLEM

Hej M,

jag trodde jag hade löst problemet, men icke... jag skriver gärna här strax.