Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

TobeBj
UTFORSKARE

Preliminär inkomstdeklaration.

Hej!

Denna fråga är inte angående bokföring och jag hoppas det är okej att jag tar denna fråga här på forumet. Det är ju nu dags att lämna in nästa års inkomstdeklaration och jag har inte tidigare fyllt i någon, förutom att jag har nollat en när jag startade mitt företag och ansökte om f-skatt. Därför gäller min fråga nu just den preliminära inkomstdeklarationen och hur jag kan använda Visma e-ekonomis funktioner för att på ett smidigt sätt uppskatta mitt överskott för nästa år. 

 

Jag har nu aktivt drivit mitt företag i ca 6 månader, 4 utav dem i full drift, mina intäkter och kostnader är och kommer att vara på ett ungefär identiska varje månad, vilket även gäller för näst kommande år. Låt oss säga att jag skapar en rapport för resultaträkningen på en utav månaderna där mina intäkter och kostnader är som det normalt kommer att se ut i framtiden. Om jag sedan tar det beräknade resultatet för perioden X 11 månader (semester borträknad) borde jag väl få en ganska hyffsad uppskattning om nästa år. 

 

Tack på förhand

Mvh Tobe

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Hej,

Det går alldeles utmärkt att räkna just så som du beskriver. Om du har tecknat en tjänstepensionsförsäkring i företaget ska du komma ihåg att underlaget för den särskilda löneskatten ska läggas in separat i den preliminära deklarationen. 

 

Lycka till! 

TobeBj
UTFORSKARE

Tack för ditt snabba svar.

 

Mvh Tobe