Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sofia F-L
MEDLEM

Prenuerationsskuld

Hej!

 

Jag arbetar på en förening som ger ut en prenumererad medlemstidning. Jag - tänkte enligt ett råd jag fick - börja bokföra prenumerationsintäkterna på följande sätt: När en inbetalning kommer för en helårsprenumeration debiteras 1930 och 3051 (prenumerationer) krediteras. Samtidigt uppstår ju en skuld från oss till personen som betalat för 6 nummer av tidningen men ännu inte erhållit något nummer. Denna skuld vill jag bokföra på ett skuldkonto. Efter varje nummer minskar ju skulden till prenumeranterna, vilket jag också vill bokföra. Min fråga är nu: Vad ska jag använda för skuldkonto? Och vad ska jag använda för motkonto?

(Tidigare har vi bokfört prenumerantintäkterna vid inbetalningen och i samband med bokslut har vi periodiserat intäkterna så att den del av inbetalningen som avser nummer som kommer ut nästa år avsätts i balansräkningen på konto 2950. Men vi har alltså inte tagit hänsyn under året till att vi har en skuld till prenumeranterna för de nummer de betalat för men ännu inte fått.)

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

I och med att ni redan använder 2950 för just denna typ av skuld tycker jag du bör fortsätta med det kontot. Den enda skillnaden är ju att du bokför oftare på det kontot och har ett exakt skuldbelopp när som helst under året. 

Tack för snabb respons! Men har du förslag på vad jag ska använda för motkonto? När jag bokför en minskning av prenumerationsskulden efter att ett nummer kommit ut debiterar jag ju 2950 men vilket konto ska krediteras? 🤔 

Hej

Skall ni göra detta löpande så bör inbetalningen av helårsprenumerationen delas upp. 

1930 Debet (Hela summan)
3051 Kredit (Summan för de tidningar de fått redan)
2950 kredit (Skulden för de tidningar de inte fått än)

Sedan får man manuellt justera saldot vad varje utskick av en tidning

2950 Debet 
3051 Kredit

När sedan året är slut så bör den kvarvarande skulden var de tidningar prenumeranterna skall få i nästa år.

/Joachim

Ah, då är jag med! Tack! Ni är fantastiska! 🏅