Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

lars_r
MEDLEM

Presentkort

Har en akut fråga angående presentkort.

Finns det någon lag eller liknande som hindrar mig från att sälja presentkort med rabatt.

Ett sätt att försöka få in pengar nu och ta "förlusten" när kunden handlar längre fram.

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Nej, det är dig helt fritt att sätta priset. Det kan jämställas med att lämna en rabatt på nästa köp. 

Stort tack för snabbt svar. 

Men nu kommer nästa problem. När jag tids nog bokför försäljningen blir det ju till fullt pris men med betalningen minskar med presentkortets fulla värde. Jag kommer alltså att betala full utgående moms trots att vi i praktiken har sålt till ett lägre pris.

Om jag säljer ett presentkort på 1000:- för 800:- blir rabatten 200:-.

Då borde jag ju bokföra 1000:- på K 2421, 800:- D 1930, 160:-, D 3010 och 40:-  D 2610. 

Går revisorn med på att diskontera framtida rabatt på det sättet, tro?

Jag skulle rekommendera dig att räkna de 800 som full betalning, dvs intäktsföra 640 kr och moms 160. Om du bokför hela 1000 som intäkt nu kommer ditt företag att visa ett för högt resultat, vilket inte stämmer överens med försiktighetsprincipen. Men för säkerhets skulle bör du stämma av med din revisor! 

Hej och tack!

Det är egentligen det jag menar med mitt förslag. När jag säljer presentkortet kan jag ju inte bokföra någon försäljning, det är ju bara en penningtransaktion. Och när kunden använder presentkortet vet inte jag vad kunden har betalat för kortet. Alltså måste försäljningen bokföras till fullt pris den dagen. 

Men för att det ska bli rätt tänkte jag bokföra en negativ försäljning på rabattbeloppet när man köper presentkortet. Ser inget annat sätt att göra det på.

Säljer du produkter/tjänster med olika momssatser? Blir presentkortet en en- eller flerfunktionsvoucher i momshänseende? 

Hej Annica, 

Vi kan droppa ämnet för min del. Har skippat tanken på rabatterade presentkort. Ger förmodligen fel signal till kunderna. Dessutom visar det sig vara rätt krångligt, som bl a du antyder.