Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Viktor
MEDLEM

Problem balansräkning vid periodens början

Hej,

 

Jag har lite problem nu när jag håller på att titta på balansräkningen och i de 3 kolumnerna Vid periodens början, Förändring och Vid periodens slut så ser Förändring (alltså årets) ut att stämma. Däremot är det någonting som ställer till det i "Vid periodens början" och därför blir såklart även "Vid periodens slut" fel.

Jag har försökt se vad det är som orsakar detta men jag hittar ingen lösning på det.

 

Tillgångar stämmer men däremot blir det fel i eget kapital och skulder.

 

"Årets resultat" under eget kapital så är summan mycket högre än vad den borde vara. Låt säga att jag gjorde 400 000 kr i vinst under 2021 men den summa som visas är -800 000 kr.

 

Även under "Kortfristiga skulder" så stämmer leverantörsskulder men under övriga skulder så är summan betydligt mer än vad den borde.

 

-

 

Kan det vara någonting jag gjort fel i årsbokslutet som ställer till det?

 

Enskild firma

Visma eEkonomi

 

Mvh

 

 

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Viktor!

Detta är jättesvårt för oss att lösa här i forumet men ett tips är att du kikar på Checklistan för årsavslut då du kanske har missat någon av punkterna på listan?  Annars rekommenderar jag att du tar kontakt med en redovisningskonsult som kan se helheten i din bokföring och som kan hjälpa dig att rätta till det som inte stämmer.
 

Saknar du redovisningskonsult så kan du på vår sida  Hitta revisor & redovisningsbyrå – redovisningshjälp nära dig hitta redovisningskonsulter som kan våra program. 

 

Önskar dig en fin dag!

//Tinna

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Din fråga är lite svårtydd. Om jag uppfattat rätt så finns det felaktiga värden i balansräkningen vid årets början. Är det 2021-01-01 dvs UB 2020-12-31. I så fall bör bokslutet 2020-12-31 kontrolleras. Är resultatet bokfört två gånger? Balanserar balansräkningen 2021-01-01 dvs slutar den på 0 kr.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

 

 

Viktor
MEDLEM

Hej,

 

Jag ber om ursäkt att frågan är lite otydlig, jag försökte formulera mig på bästa sätt.

 

Svar på dina frågor:

Resultatet är inte bokfört två gånger.

Balansräkningen balanserar 2021-01-01

 

Det är som du nämner att det finns felaktiga värden i balansräkningen vid årets början och jag undrar hur jag kan åtgärda detta?

 

Tillgångar
Korrekt

 

Eget kapital

2019 Årets resultat delägare 1 | Alldeles för högt negativt resultat

Skulder

2650 Redovisningskonto för moms = Alldeles för högt negativt resultat

 

-

 

Jag håller på att leta efter en redovisningsbyrå jag kan börja använda mig av som skulle kunna titta på detta men jag hade ändå velat se vad det är som kan ha blivit fel.

 

Vänliga hälsningar,

Viktor

Hej

 

Om du vill att jag ska kontrollera detta som redovisningskonsult kan du skicka ett mail till mig på casperkonig@gmail.com. 

 

Vänliga hälsningar

RoffaK