Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KalleK
MEDLEM

Programvara till dator inköpt utanför EU - moms på kvitto

Hej 

Jag vill köpa en dataprogramvara via nätet och leverantören  finns i England.

Jag får dock inget svar från dem för kunna skicka mitt VAT nummer och kunna köpa det utan  moms.

Erbjudande gåt snart ut och jag vill helst inte tappa 40% rabatt 

Hur bokför jag im jag köper programvaran och på kvitto kommer finnas moms 

Tacksam för svar 

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

England är inte med i EU längre så det blir inte fråga om omvänd moms genom ditt VAT-nummer. Däremot ska de ändå fakturera utan moms eftersom det är export. 

Det är sant, tänkte inte så långt att det är export. Men vad OM jag inte kommer i kontakt med dem och köper programvaran och kvitto innehåller moms. Det är digitalprodukt . Hur bokför jag det isåfall 

AnnicaL
CHAMPION

Får du en faktura med moms ska du ändå beräkna omvänd moms på tjänst från land utanför EU och då ska momsen ingå i beskattningsvärdet. Om du får en faktura på t ex 1000 SEK  (med eller utan moms och omräknat till SEK) kan du kontera den: 

D4531 1000

D2641 250

K2614 250

K2440 1000 

Helt rätt att man enligt Skatteverket skall hantera ett inköp med moms från EU som ett inköp med omvänd moms från EU. Personligen så har jag väldigt svårt att förstå det i och med att det förstör den kontroll man har där försäljning som rapporterats visa periodisk sammanställning skall mötas av en sådan redovisning hos köparen. Här redovisar man då ett köp som inte redovisas som en försäljning. Märkligt av Skatteverket....