Hejsan,
Om jag blir inbjuden till en livsmedelsbutik för att marknadsföra min livsmedelsprodukt och köper in lite andra råvaror för att göra en anrättning som jag ska bjuda på tillsammans med min produkt, vilket konto ska jag bokföra den kostnaden? 5950?
Om jag sedan köper in lite engångsartiklar (gafflar och pappassietter) för att servera anrättningen på, ska det bokas på samma konto?
Tack på förhand!
Mvh
David
Löst! Gå till lösning.
Hej
Du kan lägga alla kostnader för detta tillfället på samma konto om du vill. Vill du dela upp det så lägger du engångsartiklarna på konto 5460 förbrukningsmaterial.
/Joachim
Toppen, tack Joachim för ditt superba svar! Trevlig helg ☀️
@Joachim Du kanske kan hjälpa mig med en annan fråga. När jag gör en sån här kundträff brukar jag köpa lunch till mig själv eftersom jag är på plats i livsmedelsbutiken under hela eftermiddagen. Ingen alkohol. Kostnaden understiger 300 kr. Hur bokför jag detta? Tycker det är lite knepigt med vad avdragsgill betyder och rätt att dra av moms.
Hej
Egen lunch är aldrig en avdragsgill kostnad så jag skulle säga att det är bättre att du betalar luncher mm med privata pengar.
Betalar man lunch för ofta och tar kosntaden på företaget så skall privatpersonen förmånsbeskattas för detta då det blir en måltidsförmån.
Så min rekommendation är att står för lunchen helt privat. Skulle du bbetala för lunchen med företagets pengar så bokför du utlägget mot konto 2013 eget uttag (Enskild firma) eller 2893 (AB) Om frågan gäller ett AB så bör du betala tillbaka beloppet snarast till företaget och bokföra även återbetalningen mot 2893.
När det gäller ordet avdragsgill så innebär det att kostnaden dvs beloppet exklusive moms inte är avdragsgillt. Så en representation t ex där du bjuder ut t ex kunder på lunch får du lyfta moms på belopp upp till 300 kr per person men den stora delen dvs kostnaden är ej avdragsgill och skall dras bort i dekalrationen sedan så den summan inte påverkar resultatet. Så ordet Avdragill har egentligen inte något med moms att göra alls.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.