Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Josse31
MEDLEM

Räkenskapsenliga avskrivningar

Hej jag sitter ed en uppgift inför en utbildning till redovisningekonom, men den här får jag inte riktigt rätt på. Om någon har tid och ork så får ni gärna visa hur det ska göras. Hemskt gärna förklara hur ni kommit fram till svaren. De ska redovisas i ett T konto.  Tack på förhand. 

 

År 9. Under sommaren köps inventarier för 120 + moms. Samtidigt säljs inventarier för 20 + moms. De sålda varorna köptes under år 8 för 30 + moms. Inventarierna skrivs av enligt plan med 20&.  Det görs också maximal räkenskapsenlig avskrivning  enligt huvudregeln. 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag hittade denna sidan på Skatteverket som säkert kan hjälpa dig. Där går de igenom lite hur man tänker samt visar hur det ser ut i T-konto form. 

 

Det man kan tänka på gällande beräkning vid räkenskapsenlig avskrivning är följande:

  • Inventariernas bokförda värde vid årets början (=förra årets utgående värde),
  • Öka med värdet av de inventarier som du skaffat under året och som fortfarande finns kvar vid årets slut,
  • Minska med betalning för inventarier du sålt under året som du skaffat till verksamheten tidigare än detta år

Av det du kommer fram till så är 70% av det beloppet det lägsta skattemässiga värdet, dvs totala värdet inklusive planenlig och skattemässig avskrivning får inte understiga detta värde man kommer fram till. 

 

Du har säkert denna hjälpblanketten, men annars hittar du den här.

Hoppas detta hjälper dig på vägen, ha en fin helg!

 

/ Josefine