Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Ränta på lån

Ägaren har lånat ut pengar till sitt AB och jag undrar om jag ska beräkna räntan på den ingående skulden 20180101 eller den utgående skulden 20181231? Är 3% en skälig räntesats?
13 SVAR 13
Highlighted

Re: Ränta på lån

Beräkna en genomsnittlig skuld under året och 3 % är en skälig räntesats

Mikael
Highlighted
NY MEDLEM

Tack.
Vad menar du med en genomsnittlig skuld?
IB var 122782 kr och UB 602782 kr
Highlighted

Bättre då att beräkna räntan på kontots faktiska belopp när variationen är så stor:

3 % på 122 782 från 180101 t o m den dag saldot ändras därefter 3 % på det nya saldot fram till dess det ändras  osv .osv fram till 2018-12-31

Mikael
Highlighted
NY MEDLEM

Notera att du inte får ta ut högre ränta än statslåneräntan plus 2%.
Highlighted

Skriv regelrätta lånehandlingar mellan bolaget och ägaren, med amorteringsvillkor "vid anfordran".
3% ränta för en blancokredit - kredit utan säkerhet - är en marknadsmässig ränta.

Mikael
Highlighted
NY MEDLEM

Det finns inget som är "marknadsmässig ränta" när det gäller vilken ränta ägaren får ta ut på sitt lån till företaget. Regelverket är solklart. Statslåneränta plus 2% är max. 
Eftersom statslåneräntan under 2018 pendlade kring 0,5% är således 3% högre än tillåtet.
Highlighted

Hmm. letat febrilt efter regelverket som säger statslåneränta plus 2% men inte hittat något. Däremot rättsfall som säger både högre och lägre, allt beror på risk. Frågan är väl varför finns lånebehovet och får du inte låna någon annanstans... Regelverket är tydligen inte ändrat men domarna har sänkt räntan, dock så har det då ofta rört upplägg med typ lånebehov som uppkommer genom annat än verksamheten. Hos oss får då ingen låna pengar till så låga räntor, även om risken är låg....
Highlighted

Det styrker att 3 % är en skälig (inte är en oskälig) ränta när bolaget lånar pengar utan att behöva lämna säkerhet.......

Highlighted

Regelverket är solklart?? Då får du gärna hänvisa till en källa på det Lars.