Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

IFTL__
MEDLEM

Ränta på lån

Ägaren har lånat ut pengar till sitt AB och jag undrar om jag ska beräkna räntan på den ingående skulden 20180101 eller den utgående skulden 20181231? Är 3% en skälig räntesats?
13 SVAR 13
Fd medlem
Inte tillämpbar

Beräkna en genomsnittlig skuld under året och 3 % är en skälig räntesats

Mikael
IFTL__
MEDLEM


Tack.
Vad menar du med en genomsnittlig skuld?
IB var 122782 kr och UB 602782 kr
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bättre då att beräkna räntan på kontots faktiska belopp när variationen är så stor:

3 % på 122 782 från 180101 t o m den dag saldot ändras därefter 3 % på det nya saldot fram till dess det ändras  osv .osv fram till 2018-12-31

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Notera att du inte får ta ut högre ränta än statslåneräntan plus 2%.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Skriv regelrätta lånehandlingar mellan bolaget och ägaren, med amorteringsvillkor "vid anfordran".
3% ränta för en blancokredit - kredit utan säkerhet - är en marknadsmässig ränta.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det finns inget som är "marknadsmässig ränta" när det gäller vilken ränta ägaren får ta ut på sitt lån till företaget. Regelverket är solklart. Statslåneränta plus 2% är max. 
Eftersom statslåneräntan under 2018 pendlade kring 0,5% är således 3% högre än tillåtet.

Hmm. letat febrilt efter regelverket som säger statslåneränta plus 2% men inte hittat något. Däremot rättsfall som säger både högre och lägre, allt beror på risk. Frågan är väl varför finns lånebehovet och får du inte låna någon annanstans... Regelverket är tydligen inte ändrat men domarna har sänkt räntan, dock så har det då ofta rört upplägg med typ lånebehov som uppkommer genom annat än verksamheten. Hos oss får då ingen låna pengar till så låga räntor, även om risken är låg....

Regelverket är solklart?? Då får du gärna hänvisa till en källa på det Lars.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det styrker att 3 % är en skälig (inte är en oskälig) ränta när bolaget lånar pengar utan att behöva lämna säkerhet.......

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!
Jag vill egentligen inte lägga mig i eftersom jag inte hittat tydliga riktlinjer på vad som gäller, tycker ändå att jag sökt med ljus o lykta 🙂
Jag hittade denna artikeln från april 2018: Låna ut pengar till egna aktiebolaget »Det verkar som att det är lite otydliga regler gällande det här.

NI får gärna dela med er av era källor om ni har några, jag tror som sagt att det inte finns något riktigt rätt eller fel./Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Jag kollade runt en hel del och ringde även en av mina informationskällor och kollade. Finns som sagt inga riktiga riktlinjer. Dom domar som finns är väl också lite styrande då dom nog ofta "tvålar till" dom som varit kreativa. Typ. lånat ut pengar till bolaget p.g.a att man tog utdelning och skapade på det sättet. Har man kollat med banken om lånemöjlighet och sedan lånar ut till samma ränta som dom skulle tagit så borde det inte vara något problem. Under normala lånebehov då....
Annika36
UTFORSKARE


Jag har tagit upp detta genom åren med två olika revisorer från två av varandra oberoende byråer (en stor internationell och en mindre lokal). Båda säger samma sak:

Marknadsränta gäller, d.v.s. samma nivå som man skulle få från banken utan säkerhet. (Som om det skulle finnas några sådana lån från banken.)

Vi låg länge på statslåneräntan 30/11 +3%-enheter men 2015 efter att räntorna sjönk drastiskt, statslåneräntan hängde inte med ner lika snabbt, gick vi ner till ... +1,5%-enhet och där ligger vi nu. Ingen av revisorerna har ansett att det varit för högt. Varken före eller efter sänkningen. Snarare att det var lite onödigt att sänka så mycket.

Man får nog känna lite själv vad som kan vara rimligt. Det verkar som sagt inte finnas någon fix mall som man kan gå efter.  



Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej IFTL
Ett tips kan blir också att du kontaktar den lokala banken och frågar var marknadsräntan ligger vid resp tillfälle så får du vägledning där och därefter avgör ni själva om ni tycker att er ränta kan/bör variera.

Mikael