Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Louice1
MEDLEM

Rätta årsredovisning

Hej, 

min fråga ligger kanske utanför bokföringsämnet men jag chansar och ställer den ändå. Vårt bolag har nyligen färdigställt årsredovisningen för 2022 och skickat in den till Bolagsverket. När jag satt med underlaget för INK2 i Visma deklaration & årsredovisning så upptäckte jag att jag inte tagit med särskild löneskatt i underlaget 😬 Efter att ha googlat så verkar det inte gå att rätta en inlämnad årsredovisning men jag kan fortfarande skicka in korrekt underlag i INK2. Är det någon som vet om jag kan boka in den särskilda löneskatten som en löneskuld på 2023 istället? Eller om det finns något annat man kan göra?

 

Tacksam för alla svar!

 

// Louice

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det stämmer att man normalt sätt inte kan rätta sin inlämnade årsredovisning, men det går oftast att rätta inlämnad deklaration. I bokföringen så kan du bokföra upp särskilda löneskatten i 2023, det är dock viktigt att du tar hänsyn till att denna redan är deklarerad i 2022 och gör en justering sedan i deklarationen för 2023 så den inte blir deklarerat dubbelt och du behöver betala den två gånger. 

Ha det fint. 

 

Josefine

Louice1
MEDLEM

Hej Josefine,

 

tack för svar, det var så jag misstänkte att jag behövde göra. Jag har även kollat med SKV för säkerhetsskull och de sa samma sak.

 

/Louice