Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Vanadis
UTFORSKARE

Rätta att jag bokfört inköp mot kvitto på 2440 av misstag

Jag har ett problem i årsavstämningen i Reskontror. Undrar om någon här vet hur jag ska göra? Alternativt vet någon revisor som kan ge råd så att jag kan göra rätt. Detta har hänt:

 

1. Gick in på Årsavstämning inför deklaration. Allt klarmarkerat och fint utom en sak: jag upptäckte att punkten Reskontror var markerad som pågående. Följande stod att läsa: 
"Saldot på leverantörsskuldkontot (2440) är 1 061,08 kr per 2019-12-31. Summan av obetalda leverantörsfakturor på samma dag är 1966,50, kr. Dessa belopp ska överensstämma.

Om det är en differens mellan saldot på 2440 och summan av obetalda fakturor kan det bero på att du har bokfört något annat än leverantörsfakturor och utbetalningar på konto 2440. Öppna Kontoanalysen och kontrollera om det finns några bokföringshändelser som har annan dokumenttyp än Leverantörsfaktura eller Utbetalning. Om det gör det bör du titta extra på dessa händelser."

Om du hittar något som felaktigt bokförts mot 2440 får du skapa en manuell verifikation där du flyttar beloppet från 2440 till rätt konto." 

 

Jag klickade på kontoanalysen, hittade den matchande posten och försökte göra en manuell verifikation för att korrigera felet. 

 

Den 14 januari hade jag bokfört en post ”Inköp mot kvitto” mot 2440 – Obetalda fakturor från leverantör. Förmodar att det blev en diff för att det helt enkelt inte fanns någon sådan faktura registrerad i programmet. 

Nu i april följde jag instruktioner för att skapa en korrigeringsverifikation. Den här gången bokförde jag posten som ”inköpta tjänster i Sverige”. 

 

Punkten är fortfarande markerad som "pågående". Beloppet har nu ökat till 3.027,50 och jag förstår absolut ingenting.

Ska jag nollställa mitt försök till korrigering? Hur gör jag sedan? Om ingen här vet hur det ska gå till: jag tar gärna tips på revisor. 

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Hej, 

om du bokförde kvittot du nämner mot 2440 - vad var motkonto? Var det så att du krediterade 2440 i stället för bank eller egen insättning? Eller var det delen som skulle vara själva kostnaden? Med de belopp du nämner misstänker jag att det var kostnaden/debetposten som blev fel eftersom ditt saldo på 2440 är lägre än obetalda fakturor. Din korrigering ska då kreditera 2440 och debitera ett kostnadskonto.

 

Hur konterade du i korrigeringsverifikationen?

Hej Annica, första gången jag bokförde kvittot, skrev jag in 2.458 på kredit, 1930 (bankkonto). 

Ingående moms 498,58 kr mot 264, och (här kommer felet) 1.966.42 på 2440 debet. 

 

I korrigeringsverifikationen skrev jag in beloppet 2.458 på Debet 1930 (bankkonto)
och 1966,42 på kredit. Ingående avdragsgill moms 491,58 också på kredit. 

 

Där står jag nu och vill rätta till. Ska jag ta bort/ balansera upp korrigeringen och skapa en ny? 

Din korrigeringsverifikation skulle bara kreditera 2440 med 1966,42 och i stället debitera kostnadskontot, vilket det än skulle vara. 

Som du gjorde måtte du nu också ha en diff på 1930 och ingen moms bokförd att  lyfta. 

I och med att jag tror att du inte kan korrigera korrigeringsverifikationen får du göra en ny manuell verifikation som gör det omvända mot korr-veren och samtidigt bokföra som ovan. Hänvisa i text till de 2 ursprungliga ver-numren så att det är spårbart. 

Men jag får ändå inte ihop de siffror du nämner, för även med ovanstående rättelse blir inte saldot på 2440 de 1966,50 som du skrev i början att obetalda skulder uppgick till. Så det är ytterligare något som behöver rättas. 

 

Ja, det är antingen fel i siffrorna eller i mitt minne (borde ha tagit kopia på hur balansen såg ut). Jag ska tänka ett tag till och även kolla om jag kan stämma av med en revisor. Känner mig inte tillräckligt kompetent just nu (har klarat bokföring själv i några år och det brukar gå bra). 

 

Innerligt tack för att du tog dig tid! 

 

Om du vill att jag kikar vidare ( är redovisningskonsult,) kan du maila mig på ekeskogkonsult@gmail. 

/Annica