Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Rätta bokförd arbetsgivaravgift föregående år

Jag har nu tagit beslutet att snabbavveckla mitt AB, men har i resultatrapporten sprungit på ett bokföringsproblem som jag inte riktigt hittar rätt i.
Förra året  betalades och bokfördes skatt och arbetsgivaravgift från företagskontot i december2019, men har sedan dragits från skattekontot  i januari2020.  När jag kikar på förra årets bokföring ligger en post för detta och sedan en manuell verifikation med omföring av samma summa. I min resultatrapport ligger nu som det ser ut en skuld på denna summa och skräpar. Hur får jag rättat till detta?

 

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Är inte riktigt med på vad som skett, så vill att du kompletterar med lite mer information. 🙂

 

Är det dubbelt bokfört eller vad mer exakt har hänt? Ta gärna med verifikationerna så jag kan se din kontering exakt. Blir lättare för mig att se hur du ska rätta bokföringen då. 

/My 

Hejsan!

 

Är det så, att du under räkenskapsåret har tagit ut 12 löner, skall det gått ut 12 stycken arbetsgivaravgifter. Eller rättare, 12 stycken arbetsgivaravgifter skall ha registrerats i samband med dessa lönekörningar. Det bör också ha bokats upp en skuld för personalskatten, 12 stycken där också.

 

  • Vad du måste göra är att ta ut ett kontoutdrag på dessa två konton och se ifall du har 12 av vardera (eller hur många löner du nu tog ut under räkenskapsåret).

 

Då kommer du lätt hitta var felet är. Där det inte stämmer, där får du kontrollera verifikationen. Verifikationen bör innehålla enbart en lönekörning. Börja här och återkom och berätta vad du fått fram, så tar vi nästa steg i processen sedan.

 

Mvh Lena