Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Richard21
MEDLEM

Rätta fel ifrån föregående års bokföring

Hej!

Jag använder visma eekonomi och deklaration/årsredovisning och bokför enligt kontantmetoden.

Jag har upptäckt vad jag tror är ett fel i min bokföring från föregående verksamhetsår.

Jag har vid bokslut bokfört en innestående faktura till kund men misstänker att jag gjort detta efter att jag hämtat värden till visma deklaration/årsredovisning, eftersom nettoomsättningen diffar med just en faktura mellan årsredovisning och bokföringen enligt visma eekonomi.

 

Jag har alltså räkenskapsår 1 bokfört en faktura:

3041 - Försäljn tjänst 25% svkredit
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%kredit
1510 - Kundfordringardebit

 

Sedan i räkenskapsår 2 har jag bokfört när fakturan betalats:

1510 - Kundfordringarkredit
1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskontodebit

 

Hur rättar jag detta bäst?

Jag antar att mitt bokslut och årsredovisning är vad som ska anses vara "de rätta" siffrorna. Eftersom försäljningen av tjänst inte kom med i första årets redovisning vill jag därför kreditera detta i andra året, men vad ska jag balansera det mot?

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Jag antar att din årsredovisning är inlämnad och därför inte ska ändras. Då får du göra så att du stryker den verifikation du gjorde på förra året så att den bokföringen stämmer med årsbokslutet, och sedan bokföra den verifikationen på det nya året. Då kommer ditt kundfordringssaldo att stämma. 

 

Det är mycket viktigt att aldrig bokföra något mer på gamla året när man fört över saldon för bokslut - gör man det måste man hämta över nya saldon innan bokslutet stängs. Självklart kan det hända att man kommer på saker som ska in på gamla året men då hämtar man över saldona igen till bokslutsdelen.