Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Rättning felaktigt bokförd betalning av leverantörsfaktura

Novis som lyckas göra fel på fel, behöver hjälp.

 

Enskild firma, av olika skäl sen slutföring av förra årets bokföring (2020). Hittar en leverantörsfaktura som betalts med egna pengar. Lägger in fakturan korrekt. Bokför sedan betalning av fakturan korrekt förutom att jag det blir fel ÅR (2021) på betaldatumet. Drabbas av panik och kommer inte på att korrigera datumet utan lägger, efter lite ytterligare trassel,  , vad jag tror (efter lite hjälp) en korrekt korrigering av transaktionen på 2440 och 2018 med manuella korrigeringsverifikationer för både 2021 (korrigerar bort betalningen) och  2020 (lägger in betalningstransaktionen). MEN nu kommer fakturan upp som obetald vid årsavstämningen för 2020, men jag kan inte knyta den till betalningen under 2020 då den är markerad som betald (2021, sedan första bokföringstillfället) i systemet. Om jag förstår det rätt kan jag bortse från det, eftersom bokföringen av beloppen är rätt och det kommer att bli rätt på 2021 - kan jag våga tro på det?

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Då jag antar att du har avslutat 2020 och gjort bokslut och deklaration så ska det året låsas och ingen mer bokning ska göras där.

Upptäcker man saker man missat eller fel som behöver rättas så gör man det i den period man är nu.  Eftersom du betalat fakturan själv så är det ingenting som påverkar den enskilda firmans bankkonto. Kostnaden får därför bokföras 2021 liksom din privata insättning.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar men nej, jag hade inte stängt bokföringen (uppskov med deklaration av olika skäl). Jag försökte rätta inför det.

Hej KarinAlfrida,

 

Vi har pratat om hur vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt och kommit fram till att det är svårt att rekommendera dig hur du ska göra i detta fallet eftersom vi inte kan se din verifikationer eller korrigeringar. 

För att det inte ska bli följdfel eller ytterligare krångel för dig rekommenderar vi att du vänder dig till din redovisningskonsult som kan se helheten i din bokföring och stötta dig så allt blir korrekt. 

Om du i dagsläget inte har en redovisningskonsult kan du söka upp någon på vår sida Hitta revisor och redovisningsbyrå

 

/Tinna