Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MaudKa
UTFORSKARE

Redovisa bidrag - vilka konton gäller?

Hej!

 

Jag har redovisat inkommande bidrag på konto 2880 och sen realiserat dem baserat på avsedd period. För att särskilja två större bidrag skulle jag behöva ytterligare ett konto t ex 2882. Jag hittar ingen bra beskrivning, kan jag använda detta eller finns bättre förslag. 

 

Det stod i tidigare forum att bidrag kunde gå direkt mot resultat, men det var beroende av villkoren. Vilken typ av villkor kan gå direkt mot resultat och vilka bör gå mot balans motsvarande 2880. Jag antar att det handlar om villkor gällande återkrav. Tack på förhand

3 SVAR 3

Jag skulle bokfört bidraget mot konto 398X och sen periodiserat det på rätt period bara om det sträcker sig över flera perioder/räkenskapsår. I samband med bokslut så får man ta ställning till risken för återkrav. 

 

Kanske att jag inte har tillräckligt med info i det aktuella fallet så att det blir fel info från mig men normala bidrag redovisas enligt ovan.

 

Om du måste periodisera intäkten så kan du nog inte göra det genom att matcha under kassa- och bankhändelser men då hade jag isf gjort en manuell verifikation som bokförts D1680/K398X och klickat på periodiseratknappen och periodiserat konto 398X på rätt period. Bankinsättningen hade då bokförts mot 1680 så att det kontot nollats.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hej Lovisa!

 

Tack för svar och även svar om konto. Jag uppskattar det. Jag har använt ett skuldkonto 2880 Skuld erhållna bidrag. Men det kanske enbart ska användas vid villkorade bidrag. /maud  

 

Ja, konto 2880 är mer ifall du blir återbetalningsskyldig men det får man väl hoppas att du inte fått bidraget på felaktiga grunder :). 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100