Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Peter Sundström
UTFORSKARE

Redovisa moms från föregående år

Hej! Jag har en momsfråga. Under 2023/24 (mitt AB har brutet räkenskapsår) drog mitt AB inte in några pengar men hade ett par mindre utgifter. Jag håller just nu på med att för första gången göra en momsredovisning i Visma eEkonomi för andra kvartalet i år, alltså för räkenskapsåret 2024/25, och önskar dra av momsen för de två utgifterna jag hade föregående räkenskapsår (jag gjorde inga momsredovisningar då eftersom jag inte hade några momsintäkter det året). Min fråga är, går det? Och i så fall hur gör jag? Eller ska jag bokföra dessa utgifter under det kvartal jag just nu momsredovisar istället?

Undrar vänligen
Peter
2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du bör bokför dem i det året som de tillhör skulle jag säga och skicka in en ny momsredovisning för den perioden. har man enbart utgifter i en period så skall dessa fortfarande redovisas i rätt period och man får momsen återbetald. Normalt sett är det inte tillåtet att skjuta upp att bokföra/dra av för moms i en senare period.

Mitt råd är att du kontaktar skatteverket och frågar dem hur de tycker att du skall hantera detta.

/Joachim

Peter Sundström
UTFORSKARE

Tack för ditt svar! Vänligen Peter