Jag sköter bokföringen i ett rockband som har bolagsformen ekonomisk förening.
En bandmedlem har beställt utrustning till sitt trumset från Thomann - ett tyskt företag.
Bandmedlemmen beställde och betalade utrustningen privat, alltså står inte företaget på fakturan. Bandmedlemmen betalade även moms på köpet.
Utrustningen kommer att användas till bandet och var egentligen menat att köpas i företaget.
Hur kan jag redovisa denna "privata" faktura i företaget? Och vad sker med momsen?
Löst! Gå till lösning.
Hej @Gupebe
Tack för din fråga och välkommen till forumet!
Momsen blir en kostnad för föreningen (det hade den blivit även om företaget stått på fakturan/betalat direkt) och det bör vara så att omvänd skattskyldighet ska redovisas på det betalda beloppet men dubbelkolla gärna med Skatteverket så att det blir korrekt. Om omvänd skattskyldighet ska redovisas blir konteringarna så här (exemplet utgår ifrån att utrustningen kostade 5 000SEK):
Utlägget
2890 Kredit 5 000kr
4056 (20) Debet 5 000kr (alternativt konto 5410)
2614 (30) Kredit 1 250kr
2645 (48) Debet 1 250kr
Utbetalning av utlägget
19XX Kredit 5 000kr
2890 Debet 5 000kr
Om omvänd skattskyldighet inte ska redovisas bokför du utan moms/momskoder.
Önskar dig en fin dag!
/Pamela
Tack för svar, Pamela!
Om jag utgår från ditt exempel så betalade bandmedlemmen totalt 6250kr (5000 för utrustning och 1250 för moms).
Finns det möjlighet för företaget att betala tillbaka beloppet inklusive moms till bandmedlemmen?
Eller blir det som i ditt exempel "utbetalning av utlägget" att endast beloppet för själva varorna kan betalas tillbaka?
Hej
momsen som redovisas är inte något extra som bandmedlemmen betalade så i exemplet så betalades enbart 5 000 kr.
Företaget kan definitivt ersätta bandmedlemmen för utlägget.
Betala bara ut t ex 5 000 kr och bokför det enligt nedan.
1930 Kredit 5 000
2890 Debet 5 000
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.