- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Redovisning av inkassoärende
Har en faktura på ursprungs belopp 134 992kr som gått via inkasso, nu när vi fått inbetalningen från inkassobolaget så får jag underlag som såhär:
Av gäldenär inbetalt belopp 138 856,44kr
Inkassoränta -4 530,55kr
Inkassokostnader -225kr
Avrundning -0,89kr
Överskott i ärende för utbetalning 134 100kr
Ingående moms för återbetalning i momsdeklaration 951,11kr.
När jag ska bokföra inbetalningen i eEkonomi så väljer programmet själv till via bankkopplingen att mathca, men då stämmer ju inte det inbetalda beloppet som vi fått utbetalt 134 100kr med vad fakturan faktiskt är på 134 992kr.
Finns det någon som skulle kunna guida mig i hur jag ska bokföra detta så det blir rätt?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej
Du hanterar det på följande sätt.
1. Välj matcha och inbetalning av kundfaktura. välj fakturan som det gäller, Ändra beloppet i betalt beloppet till 134 992 kr. Tryck sedan på ny bokföringshändelse nere till höger.
2. På nästa sida väljer du övriga uttag och egen kontering.
Välj sedan konto 6062 inkasso och KFM avgifters om konto och lägg 892 i debet och bokför
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
