Jobbar i K3, vilket jag gissar är av vikt.
Har precis installerat Visma Anläggningsregister och har matat in allt. Tidigare har jag använt ett Excelark för detta, men jag gillar det inte, då det är så lätt att det blir fel trots länkar, formler och allt. Mycket riktigt. Något är fel.
Nu har jag skrivit ut - men ej utfört - en avskrivning för januari 2020 och det blir i mina ögon stora differenser om jag jämför med vad mitt Excelark fick fram.
I och med att jag lade upp tuffa avskrivningar på inköpen gjorda 2019 (lastbilar 20% avskrivningstakt), så skulle jag vilja ändra avskrivningstakten från januari 2020 till 12,5%, men jag vet inte om det är regelvidrigt eller ej (OBS: K3!). Finge jag ändra avskrivningstakt, skulle differenserna jag ser i programvarans avskrivningar jämfört med Excelarkets avskrivningar inte bli så stora men det mest bärande skälet är att de andra lastbilarna ligger på 12,5% som köpts in före och efter 2019. Tyvärr kan jag inte finna adekvat information om det är OK att byta avskrivningstakt i K3 och ifall det måste framgå i årsredovisningen i separat not e dyl (typ ändrad redovisningsprincip).
Finns det någon duktig därute som kan hjälpa mig i tänket? Försöker läsa Bokföringsnämndens vägledning, men min stressade hjärna verkar inte kunna förstå vad som sägs. Och om jag har möjlighet att ändra avskrivningstakten från januari 2020, hur går jag tillväga i programmet?
Mvh Lena
Hej Lena!
Det är verkligen en bra fråga du ställer, jag har själv svårt att svara eller hitta ett klart kvar på det. Jag skulle faktiskt dubbelkolla detta med bokföringsnämnden eller om det finns andra användare i forumet som har koll på frågan och vill flika in. Jag flyttar din fråga till kategorin Bokföringsfrågor.
I Visma Anläggningsregister kan du i vårt skrivna hjälpavsnitt Ändra nyttjandeperiod / avskrivningsmetod läsa mer om hur du gör ändringen i programmet om du får göra den.
/My
Tack för snabbt svar!
Jag lyckades hitta gamla papper från ett tidigare register från 2016, där jag fick lite hjälp med anskaffningsdatum och avskrivningstakt, vilket jag kunde ändra enkelt då jag inte gjort årets avskrivningar. Det blev lite justeringar på de ingående siffrorna, men tack och lov inte så mycket, så summa summarum blev till sist ett ursnyggt register med alla siffror där de skulle och en lägre avskrivningssumma per månad trots jag inte ändrade avskrivningstakten. Huvudsaken är att det är rätt nu. Anläggningsregistret gör arbetet så mycket enklare och jag gillar det verkligen skarpt. Ingen revisor kan klaga nu på siffrorna, när allt är så prydligt.
Uppskattar också ifall någon kunnig kunde svara på om man kan ställa om till lägre avskrivningstakt, så det är perfekt att du flyttar frågan till Bokföringsfrågorna. Det tackar jag för.
Ha det så fint!
Mvh Lena
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.