Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Aleksa
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Regress faktura från Visma Finance.

Hej,

Sitter här och funderar hur man ska bokföra en regress faktura som vi fick från Visma Finance?

Vi brukar sälja fakturor via Visma Betala direkt med regress.

När vi skickade faktura till kunden som Visma tog över så bokförde vi den 

1510 K 165313

1512 D 161449

6064 D 3091

2641 D772,75

Sedan fick vi betalning för den sålda fakturan.

1512 K 161449

1930 D 161449

Det visar sig att kunden inte har betalat fakturan efter att förfallodatumet har passerat och vi måste betala tillbaka det utbetalda beloppet till Visma Finance. Vi fick en regressfaktura med hela beloppet på 165313 kr, där det står återköp av faktura nr.0000.

Hur bokför man den? 1930 K 165313 ???

 

 

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. I och med att det inte handlar om belåning utan försäljning av fakturor med regress och med tanke på att ingen avräkning har bokförts upp tidigare så skulle jag säga att det bör bokföras som följande:

 

1930 K 165 313 

1510 D 165 313

 

I tidigare skede så bokförde du factoringavgiften samt att fakturan såldes, samt när du sedan fick pengarna så bokfördes fordran bort från 1512. Nu har kunden inte betalt, och du tar då tillbaka kundfordran igen och bör därför bokföras mot 1510 i debet. Om ni använder eEkonomi smart så hittade jag denna skriven hjälp-artikeln som förklarar hur man hanterar Visma Betalt Direkt. Under rubriken när du sålt fakturan och "Vad händer om min kund inte betalar fakturan?" så kan du läsa om hur man bäst kan hantera den regressfakturan. 

 

Ha det fint!

Josefine

Aleksa
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Jag gick igenom dessa fakturor och ser nu att när fakturan har återlämnats så bokfördes den per automatik på

1510 D 165313

2810 K 165313.

I den länken som du skickade så står det att regress fakturan ska registreras som en Leverantörsfaktura mot 2810. Då blir det

2440 K165313

2810 D 165313 och när betalningen görs bokas bort 1930 K165313 2440 D 165313.

Men ändå känns det inte helt rätt för att om man på någon anledning krediterar kundfordring så blir det 0, men leverantörsskulden är redan registrerat.

 

 

 

Hej igen!

 

Okej så i slutändan så får du kvar ett saldo på 1510 med 165 313, och 2810 blir nollat samt du får bokfört bort 2440s skuld. Det tycker jag låter rimligt, då det blir som i mitt förslag ( där jag skippade några steg och gick direkt på betalningen ). För slutresultatet skall vara att du har fått tillbaka kundfordran då kunden inte betalt och du fick därmed betala tillbaka det belopp som du fick från Visma Finance. Första steget som bokfördes var att du fick tillbaka kundfordran och därmed uppstod en skuld till Visma Finance. När du sedan fick regress fakturan så bokför man bort avräkningen och bokför upp det som en leverantörsskuld. Sista steget blir sen att du betalar leverantörsfakturan och därmed är skulden helt borta, och du nu har tillbaka kundfordran på 1510. 

 

Jag förstår inte riktigt din sista mening? Varför skulle man kreditera kundfordringen innan man fått betalt från kunden? Du får gärna förklara lite mer kring den sista meningen om du behöver mer hjälp. 

 

Kanske det finns någon annan i forumet som hanterat regress fakturor i Visma eEkonomi som kan dela med sig hur de hanterat det i programmet?

Ha en fin helg!

 

Josefine