Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus_D
MEDLEM

Renovering enskild firma

Hej!

Jag har en enskild firma och har renoverat ett uthus/förråd på min tomt som en särskilt inrättad del för att jobba i. Det är alltså inget rum i själva bostaden utan en i en fristående byggnad. Min fråga är hur jag bokför detta och gör avskrivningar?

Mvh

Pontus

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för att kontrollera att dessa renoveringar får lov att tas upp på företaget, då det inte alltid är okej vilket du kan läsa om här. Under fliken Avdrag om arbetsrummet är en särskilt inrättad del så kan du läsa om vad som gäller för renoveringskostnader och när det är tillåtet. 

 

Om det är okej att ta renoveringskostnaderna på företaget så kan man i vissa fall göra direktavdrag, medan i vissa fall så är detta inte tillåtet utan skall bokföras som en tillgång med avskrivningar vilket du kan läsa om här. Om det skall bokföras som ett direktavdrag så kan du bokföra det mot ett konto inom 51XX kontogruppen, tex 5170 Reparation och underhåll av fastighet. Skall det hanteras som en tillgång så finns det ett konto som heter 1120 Förbättringsutgifter på annans fastighet som kan funka till detta, där avskrivningskontona är 1129 Ackumulerade avskrivningar på förbättringsutgifter på annans fastighet samt 7840 Avskrivningar på förbättringsutgifter på annans fastighet. 

 

Ha det fint!

Josefine