Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Resekostnad till kund, momsfri eller inte?

Hej! När man ska fakturera en framkörningsavgift/milersättning till kund, ska det vara 25% moms på det beloppet?

Med vänliga hälsningar,

Johan 

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Ja, det ska vara moms på beloppet

therese 1
MEDLEM

Hej, 

Jag funderar på om det ska vara moms på hela beloppet man fakturerar till kund(kunden är ett företag i det här fallet)? 

De 18,5kr/mil som är skattefria, gäller det bara när jag sedan betalar ut lönen till den anställde?

Jag undrar mest hur det bir med momsen då momsunderlaget ökar om vi bokför allt men det minskar inte när vi sedan betalar ut de skattefria 18,5kr för dessa är bokförda på ett konto som inte är momskodat.

Tack på förhand!

Therese

Hej!

Milersättning som du själv tar ut/den anställde är skattefri upp till 18,5/mil ja, men det har ingenting med vidarefaktureringen till kunden. Utan du kan se det som att den är underordnad den tjänsten du säljer till kunden. Du skall därför lägga på samma momssats som övriga tjänsten du fakturerar, samt det finns inga gränser över vad du tar ut för resekostnad mot kunden, förutom vad du och kunden avtalat om. 

Så du bokför och betalar ut milersättningen precis som vanligt till din anställde, och vidarefakturerar kostnaden plus moms ( åtminstone, för att hamna plus minus noll ) till kunden. Ingen moms tas ut för milersättningen som betalas ut till den anställde. Vidarefakturering kan du läsa mer om här.  Så momsbeloppet kommer alltså aldrig minska, eftersom det ni vidarefakturerar inte var momspliktigt gällande kostnaden, men själva vidarefaktureringen är momspliktigt. 

Ha det fint!

Josefine